Hoe kun je kaas het beste bewaren?

Ik koop vaak een stuk kaas van bijna 1 kg, omdat die gewoon goedkoper zijn. Met als gevolg dat ze een paar weken liggen opgeslagen in mijn koelkast voordat ze helemaal op zijn. Ik merk dat wanneer ik de kaas niet goed verpak hij uitdroogt, maar wanneer ik hem te goed (luchtdicht) verpak hij eerder gaat schimmelen. Nu is er wel speciaal kaaspapier, maar dat is volgens mij bij de supermarkt niet echt te krijgen. Wie heeft er een goede tip? Zou een boterhamzakje ook kunnen werken, want daar zitten toch ook kleine gaatjes in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30K

Antwoorden (12)

Hele kazen worden voorzien van een coating: een beschermende laag die bacteriën en vuil tegenhoudt en uitdroging tegengaat. Een afgesneden stuk kaas heeft dit laagje niet en is daarom meer onderhevig aan bederf of schimmel. Deze treedt op wanneer de kaas wordt blootgesteld aan licht, lucht en temperatuur.

U kunt kaas daarom het beste in het speciale kaaspapier (uit de winkel) bewaren in de groentelade van uw koelkast of in de kelder (een koele, donkere plaats). Ook een afgesloten bak kan dienst doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder een kaasstolp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koop mijn kaas (ook altijd een kleine kilo) altijd bij de kaaswinkel. Daar doen ze er altijd kaaspapier omheen.

Dus als er bij jou een kaaswinkel in de buurt is: ga daar eens heen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik koop het bij de supermarkt en daar zit er een stuk plastic omheen wat niet meer goed dicht kan. Maar beetje vreemd om naar de kaaswinkel te gaan voor alleen papier, niet? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och, als je toch bij de kaaswinkel bent om kaaspapier te kopen, kun je er net zo goed meteen een stuk kaas bijkopen. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar dat is vast een stuk duurder dan bij de C1000. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de markt is het vast voordeliger, en daar gebruiken ze ook kaaspapier.
Als je de kaas luchtdicht verpakt, wat overigens moeilijk is, en hij gaat schimmelen, kun je gewoon de schimmel, middels een plakje afschaven, verwijderen.Daaronder is de kaas nog gewoon goed hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plakje is misschien niet genoeg:
"Schimmels op kaas wegsnijden volgens de vuistregel dat je minimaal zoveel om de schimmel moet wegsnijden als de doorsnede van de schimmel. Een schimmel ter grootte van een stuiver dus rondom (ook diep !) minimaal evenveel wegsnijden."
zie http://www.food-info.net/nl/qa/qa-saf79.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok! Dit wist ik dus weer niet.
Dank je ( maar ik leef nog....)
Wikkelen in aluminiumfolie en perfekt aanduwen. Doe ik al jaren met succes voor een tiental sneetjes gouda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaasboeren verpakken kazen luchtdicht en bewaren het in een koelcel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smeer er heel dun wat boter op,als het een stuk kaas is.Dat sluit af, en de kaas schimmelt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is speciaal papier voor kaas, wat de kaas echt vers houdt. Aan de buitenkant gewoon dun papier maar aan de binnenkant een soort plastic papier wat lijkt alsof het de voering van een jas is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees dat je verwacht dat het kaaspapier niet in de supermarkt te krijgen is. Mijn ervaring is anders, bij de kaasafdeling van veel supermarkten liggen deze papiertjes klaar om mee te nemen. Bij AH heb ik ze zeker gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe de kaas in een diepvrieszak, en pers daar zoveel mogelijk lucht uit, voor ik `m dicht draai. Vervolgens bewaar ik de kaas onderin de koelkast, het koudste gedeelte dus. Overigens is kaas een goede indicator als het gaat om een koelkast die nodig schoon gemaakt moet worden. Kaas is één van de eerste etenswaren die daardoor beschimmelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het uitdrogen van kaas in de koelkast te voorkomen,kan je de kaas het beste in aluminiumfolie wikkelen.
Naast kaas die gauw vochtig uitslaat moet je onder de stolp een suikerklontje leggen.
De kaas blijft dan mooi droog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder reclame te willen maken; ik heb ooit een handige kaasdoos/stulp van Tupperware gekregen en daar blijft de kaas weken goed. Door het filterdeskel droogt de kaas nauwelijks uit en wordt de kaas ook niet vochtig. Ook verschillende soorten kaas gaan niet naar elkaar ruiken.

En anders het kaaspapiertje van de kaasboer, die doet het niet voor niets in zo'n papier!