Het is een soort tweeling.
AWM
14 jaar geleden
Dat gebeurt wanneer een kip geen tijd heeft om een eierschaal aan te maken, terwijl er wel eieren zijn geproduceerd. Meestal gaat het hier om kippen in een legbatterij (de machines zijn dan niet goed afgesteld) of bij oudere kippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt gezien als een afwijking:

"Soms komen twee eicellen(dooiers) tegelijk vrij in de eileider van de hen. Zo'n ei heet een dubbel-dooier. Een dergelijk ei zal, als het wordt uitgebroed, nooit twee gezonde kuikens kunnen bevatten."

Toegevoegd op 26-04-2009 22:39:36
Antwoord op je tweede vraag: "Zijn er speciale 'dubbele dooiers kippen" is dus: nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwamen die niet altijd al voor, maar werden die in het verleden niet eruit gehaald...
Maar nu zien ze er wel markt in, dus worden ze te koop aangeboden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal maakt maar één eitje (de kiem voor kuiken, niet een eitje zoals wij het eten) een eisprong van de eierstok naar de baarmoeder. Deze onbevruchte kiem groeit uit tot een ei zoals wij het eten. Dit onbevruchte ei komt dan met eidooier, eiwit en schaal uit de kip.

Bij jonge kippen is de legdrang soms zo groot dat er wel eens twee eitjes tegelijk de eisprong maken. Dan vormen zich in de eischaal niet één maar twee eidooiers.

De productie van eieren door de hen vindt plaats doordat in het lichaam bepaalde hormonen worden geproduceerd, die de eierstok aanzetten tot afgifte van een eicel
(dooier). Deze wordt vervolgens voorzien van eiwit, de vliezen en bijbehorende eischaal. Soms wordt (door een verhoogde hormoonafgifte) een dubbele eicel/dooier afgegeven. Dit verschijnsel komt meer voor bij jonge hennen en heeft daarnaast een genetisch grondslag.