Waarom is er vaak geen brood meer in de supermarkt ?

Tegen een uur of 6 is er vaak niks meer. Terwijl ze tot 8 uur of langer openblijven. Waarom slaan ze niet gewoon wat meer in ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Om bedrijfseconomische redenen is het goedkoper om nee te verkopen dan je product als niet verkocht te moeten afschrijven...

In feitte is het een simpele optelsom...

Als je supermarkt iedere dag door 1000 mensen bezocht wordt dan koopt gemiddeld 10% een brood. Dus dat zijn dan 100 broden onderverdeeld in soorten broden. Als er dan 110 mensen een brood willen kopen dan moet je 10 keer nee verkopen, maar die mensen kopen op dat moment wel iets anders. Wanneer je voor die 1000 mensen iedere dag 130 broden hebt en je verkoopt er dan maar 111 dan heb je een vaste verliespost die erg veel geld kan kosten. Want je moet er niet alleen voor zorgen dat de ingrediënten voor de broden ingekocht worden. Maar je moet er ook nog personeel hebben lopen die de broden bakt. En je personeel is in een ongunstig geval 60% van de omzet die je moet draaien. En als je dan iedere dag 19 broden moet afschrijven als niet verkocht dan is je personeel ineens 72 % van de omzet die je moet draaien. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat je structureel verlies draaid met de supermarkt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel supermarkten maken hun eigen brood. Ze kijken hoeveel brood er ongeveer verkocht wordt op een dag, en zoveel brood bakken ze dan ook. Dat moet ook wel, als ze het vers willen verkopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eenvoudige bedrijfseconomische overweging. Weggooien van onverkocht brood kost menige supermarkt waarschijnlijk meer dan het zo nu en dan "nee" moeten verkopen aan haar clienteel.

(Een Lidl bij mij in de buurt overigens hoeft bijna nooit "nee" te verkopen en geeft zelfs vanaf een uur of wat voor sluitingstijd op zaterdag en voor (andere) vrije dagen haar niet verkochte brood gratis weg aan haar klanten.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AH heeft bijna altijd brood rond die tijd nog hoor... tenminste wel bij mij in de buurt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoord is al gegeven, gewoon economische redenen.

De oplossing: koop bijv. in het weekend een heel brood en stop deze in de diepvries. Uitleggen wat je de volgende dag nodig hebt. Klaar, heb je dit probleem ook niet.