Waarom mag een fabrikant "krabsalade" op een verpakking zetten, als zelfs geen krab in de buurt van de salade is geweest?

Is er toch iets niet goed geregeld in de warenwet?

Picture for question
AWM
15 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

De hoofdlijn van de regelgeving Kwantitatieve
Ingrediënten Declaratie (KWID) is dat de hoeveelheid
van de ingrediënten moet worden vermeld als in de
aanduiding van het levensmiddel de naam van een
ingrediënt wordt genoemd of een ingrediënt op enige
wijze is afgebeeld.
Wanneer er sprake is van een toevoeging van een
‘kleine’ hoeveelheid van een bepaald ingrediënt met
als bedoeling smaakverbetering, dan is het vermelden
van de hoeveelheid niet voorgeschreven. Let op:
Het toevoegen aan een ‘krabsalade’ van 1% krab,
terwijl in die salade 70% surimi aanwezig is, is niet
een ‘kleine hoeveelheid’ die voor de smaak wordt
toegevoegd. Deze wordt toegevoegd om de aanduiding
‘salade met krab’ te mogen gebruiken en moet
dus ‘gekwid’ worden.
Een product met alleen maar surimi mag natuurlijk als surimi worden aangeduid. Als ze als ‘sticks’ worden
verkocht, dan mogen ze niet aangeduid worden als ‘krabsticks’. Het mag wel aangeduid worden als surimi met krabaroma of surimisticks met krabsmaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is te wijten aan een onvolledige wetgeving die bijvoorbeeld wel bepaalt dat om de naam "vleessalade" te mogen dragen, een bereiding minstens 40 % vlees moet bevatten, maar die geen enkele eis stelt wanneer het om visbereidingen gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Opmerkelijk! Dat is dus in België. Is dat in Nederland net zo (slecht) geregeld?
De wet loopt achter omdat de commercie vaak teveel beschermt wordt ipv de consument.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat mag, maar dan mag eer niet bijstaan dat er een aantal % krab in zit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de consument bedondert wil worden.
Op talloze producten staan afbeeldingen van ingrediënten die er niet inzitten, namen van een product die misleidend zijn en ga zo maar door. Neem "bar le duc" bronwater. De naam klinkt Frans dus je denkt dat het uit een franse bron komt, dicht bij de natuur en de bijtjes. In werkelijkheid komt het water op een steenworp afstand uit de grond waar het Utrechtse leidingwater ook uit de grond komt. Dit zal met krabsalade ook wel zo zijn. Als de producent er een krap smaak aangeeft zal hij het wel krabsalade mogen noemen.

Bij de keuringsdienst van waarde (rvu) hebben ze een keer onderzocht hoe de kruidenmixen aan hun naam komen. Hieruit bleek dus dat er iemand een mix bedenkt en daar een land aan koppelt. In werkelijkheid heeft het dus niets met het land te maken maar puur aan welk land mensen denken als ze die smaak proeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk mag dat als jij iets maakt en je noemt het bijv. slijmlijm (sorry kon niks beters bedenken) hoeft er geen 'slijm' in te zitten. Maar je mag dan niet als fabrikant liegen dat er ..% slijm in zit .