Graag wil ik eten opdienen in keramieken schalen maar ik heb gehoord dat de verf giftig kan zijn en in het eten kan trekken, hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (7)

Nooit problemen mee gehad. Volgens mij zijn keramieke schalen voorzien van een ondoorlatend glazuurlaag. Deze laag voorkomt dat eventueel giftig verf niet in je etenswaren komt.

Ik denk overigens niet dat men schalen zouden mogen verkopen als deze giftig zouden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zolang er geen barsten in zitten,kan je rustig je bordjes aflikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze stelling is mij ook onbekend, maar wat je misschien wel kan interesseren is dat je beter geen eten kan bereiden in een pan met een beschadigde teflon laag. Stukjes teflon zijn namelijk wel giftig door je eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In keramiek die in het buitenland (Buiten de EU) verkocht worden zit soms nog lood in de verven die gebruikt worden om de borden rijkelijk te versieren. Daarbij is een van de ingrediënten voor het maken van Keramiek lood. (Zie tweede link over glazuur). Kristal bevat trouwens ook lood.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is dit niet het geval. Na het afbakken zijn er geen giftige bestanddelen meer. Sommige kleuren zijn in beperkte mate giftig tijdens het opbrengen, maar deze zijn niet meer giftig nadat de schaal is gebakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt denk ik vooral af van het doel waarvoor de schalen van origine zijn gemaakt. Zijn het schalen die gemaakt zijn om etenswaren in het bewaren of op te dienen dan zal het wel meevallen. Maar is het bijvoorbeeld een sierobject ofzo dan is er wel een kans dat er geen rekening gehouden is met het in contact komen met etenswaren en kan het dus inderdaad giftig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Keramiek geeft geen smaak af. Mijn moeder is keramiste, en omdat je het op zo'n hete graad bakt (1200 graden en hoger) wordt het gewoon een met de klei, en wordt het dus steen.

Hoop dat je hieraan wat hebt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Keramiek ( is het klei, wat door de hitte steen wordt) en je hebt glazuur (de verf) wat één wordt met de klei, en dus steen!