Veel groente wordt gekookt om beter verteerbaar te worden. Rauwe groente bevat " absorptieremmers",die maken dat je er niet alles uithaalt wat erin zit, toxinen ( gif) mutagenen ( die tasten je gen aan) en kankerverwekkende stoffen. Niet in alle soorten en niet in dezelfde mate. De plant beschermt zichzelf ermee tegen vraat van andere dieren/ongedierte. Koken elimineert deze stoffen. Uit rauwe groente, vooral bladgroente, halen wij dus weinig nuttigs. Ook het beroemde ijzer uit spinazie wordt slecht opgenomen. Salade eet je dus voor de smaak, niet voor de voedingswaarde, tenzij er vruchtgroente in zit, zoals tomaten en paprika. Dat is eigenlijk fruit dat door de natuur bestemd is om zo te eten.Wortelen zijn wel goed om rauw te eten. Die bevatten van alle groenten het hoogste vitamine A. D komt in groente niet voor ( krijg je door de zon) vitamine E wel. In feite is dus fruit geschikt om rauw te eten, dit bevat zo allerhande belangrijke voedingstoffen, terwijl groente gekookt moet worden om deze stoffen binnen te krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article569761.ece/Groente_wil_niet_gegeten_worden
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Andijvie, bloemkool, groene kool, spitskool, zijn rauw allemaal erg lekker..
spruiten, boontjes, kroten, kun je ook rauw eten;-)
Maar smaken dan een stuk minder hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle soorten.

Niet: bieten - spruiten - boerenkool - uien in mindere mate

Alle koolsoorten, fijn snijden met een zachte dressing is heerlijk en erg gezond. Je kunt ze mixen met elkaar.

Wortel met knolselderij, fijn raspen met dressing.

Spinazie, postelein. Gezonde rauwe groente.

Brocolli, bloemkoolroosjes, lekker als bijgerecht.

Witlofsalade met banaan, mandarijntjes, augurkjes en dressing.

Prei, in hele fijne ringetjes. Een smaakmaker door alle rauwkost.

Een greep uit veel wat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje voor de witlofsalade :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, is ook lekker met fijngehakte augurk, mandarijn, zilveruitjes, gehakte walnoten. De frisse variant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 duidelijk antwoord en erg lekker inderdaad..
Icebergsla
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bleekselderij, komkommer, wortelen, witlof, spinazie, rode-gele-groene paprika, bloemkool.

Toegevoegd na 5 minuten:
Groenten die je kookt:
Sperzieboontjes, witte kool, spitskool, meiknol, broccoli, koolrabi, koolraap, spruiten, boerenkool, rode kool, asperges.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle groenten zijn rauw te eten of je het lekker vind is een kwestie van uitproberen,groente (planten )hoeven voor de vertering niet noodzakelijkerwijs gekookt te worden, sommige vleessoorten wel, ook zijn er mensen die alles rauw eten,ook vlees dus zefs als je dat wil hoef je nooit te koken.