Wat is traditioneel eten met oud en nieuw in andere landen/culturen?

Wij eten oliebollen en appelflappen. Wat eten ze traditioneel in andere landen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

In Tsjechië hecht men veel waarde aan het voedsel dat op oudejaarsavond op tafel komt. Er wordt op toegezien dat er geen vlees van een dier dat ooit poten had, eindigt in de pan. Anders loopt het geluk weg.
Visgerechten zijn net zo impopulair, omdat het geluk kan wegzwemmen. Voor de zekerheid worden linzen als feestmaal opgediend, die bovendien rijkdom beloven.

In Spanje beginnen de oudjaar tradities om middernacht. Stipt om twaalf uur worden de eerste wijndruiven gegeten. Bij elke slag eet men een druif, dit betekent dat de laatste 12 seconden vóór dat het 00.00 wordt, er per seconde één druif wordt gegeten.
Als alle druiven precies op tijd worden opgegeten, dan mag men een wens doen. Het is een hele opgave om een druif per seconde te eten,

De meeste Belgen schotelen hun gasten een erg traditioneel menu voor, zo blijkt uit een bevraging van warenhuisketen Carrefour bij meer dan 5.000 Belgen. Champagne, soep, fondue en ijsstronk spannen de kroon.
En miljoenen oesters worden met oud en nieuw gegeten in België.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Turkije is dit heel erg populair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben net een stukje aan het schrijven over het Chinees Nieuwjaar. Dit is wat ik tegenkwam:

In het midden van de kamer staat op nieuwjaarsdag een schaal met voedsel, in de hoop dat er voor een ieder in het komende jaar voldoende eten zal zijn.

Op die schaal liggen meestal traditionele hapjes, koekjes en snoep, zoals:

1. Kok Chai - koekjes. Halvemaan-vormig, gemaakt van deeg, met een vulling van suiker, pinda's, kokos in olie gebakken. Chai - in het Chinees klinkt dit woord als "jongen". De wens om vele kinderen en kleinkinderen in huis te hebben. Vooral jongens!
2. Tai-Kah - grote mandarijn. Kah betekent letterlijk: groot geluk.
Het grote geluk wordt aangeboden.
3. Chin - Toui - gebakken rijstemeelbol. Een soort Chinese oliebol. Er zit geen vulling in.
Vroeger werden er ook wel munten in verstopt, ten teken van voorspoed en financieel geluk. Deze traditie is vervlogen. Heden ten dage worden de oliebollen in een goudkleurig jasje gestoken - de betekenis van de weelde, die men elkaar toewenst.
4. Siu - How - Chow - "lachende mond". Gebakken rijstemeelballetjes gerold in sesamzaadjes. Blij en gelukkig zijn!
5. Kwa-Tji - rode pitten van de meloen. Geluk op financieel gebied. Het geluk wordt toegewenst om "schatten" toebedeeld te krijgen.
6 Lin - Tji- lotuspitten, omhuld met gesmolten suiker, dat daarna is verhard.
Lin betekent in het Chinees "achter elkaar" en Tji is ook "jongen".
Vroeger was het zo dat jongens alleen belangrijk waren voor het nageslacht. Slechts jongens waren belangrijk voor de voortzetting van de stamboom. Meisjes telden hiervoor niet mee. Zij waren slechts een "middel" om jongens voort te planten.
7. Tong - Lin - Aow , gekookte, gesuikerde lotuswortel.
Lin betekent ook "bij elkaar horen". Aow klinkt als "partner". Bij elkaar worden gebracht met als doel: het huwelijk.
8. Ook is er een speciale ronde taart, die in stukken wordt gesneden, Lin Ko. Verder allerlei soorten "Ko's" (gebak, koek)
Lin betekent : jaar en Ko betekent : gebak, maar ook "omhoog" (in klank). Men wenst elkaar "omhoog" gaan in alle opzichten, dus v o o r u i t !

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar, zoals je misschien wel weet, valt het Chinees Nieuwjaar op een andere dag, namelijk op de dag dat de tweede (soms derde) nieuwe maan na de zonnewende (21 december) plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland eten we appelflappen en oliebollen tijdens de jaarwisseling. In andere landen gaat het er wel anders aan toe. Zo dragen ze in Italië rode lingerie en eten ze druiven in Spanje..

Druiven eten in Spanje
De traditie heet 'Las Uvas de la Suerte' (druiven voor geluk). Iedereen krijgt 12 druiven, op het moment dat de klok 12 uur begint te slaan, wordt er druifgehapt. Bij elke slag eet men één druif. Dit moet geluk en voorspoed geven voor het nieuwe jaar. Het is best een opgave om een druif per seconden te eten, daarom dragen Spaanse vrouwen als voorzorgsmaatregel rode lingerie. Dit brengt geluk namelijk.

Liefde voor dieren in Tsjechië
In Tsjechië wordt er op toegezien dat er geen vlees van een dier dat ooit poten had, eindigd in de pan. Het geluk loop anders weg. Bij visgerechten denken zer er net zo over, alleen hierbij kan het geluk 'wegzwemmen'. Linzen worden voor de zekerheid als feestmaal opgediend, die bovendien rijkdom beloven.

Rood ondergoed in Italië
In Italië dragen vrouwen traditioneel rood ondergoed, dit belooft geluk voor het volgende jaar. Ook mannen doen mee aan dit gebruik om verzekerd te zijn voor een gelukkige romance. Een romantische nacht tijdens de jaarwisseling is tevens een garantie voor geluk.

Visschubben bewaren in portefeuille in Polen
Op oudejaarsavond ontdoen Polen zicht van oude lasten, die zich in de maanden daarvoor hebben opgestapeld. Zo betalen ze voor het nieuwe jaar alle schulden af. Als garantie voor geldmeevallers in het nieuwe jaar bewaren sommige Polen de schubben van de karper, die op kerstavond geserveerd wordt, in de portefeuille.

Roodharige achteraan in Schotland
Tijdens Oud & Nieuw vieren de schotten Hogmanay, het vierdaagse festijn in Edinburgh. Dit bestaat uit parades met fakkels en vuur, optredens en een wereldberoemd straatfeest waar bekende popartiesten optreden. Volgens de traditie dienen blond- en roodharigen achteraan te sluiten in de parade. Zij brengen geen geluk, dit stamt uit de tijd dat men liever geen Vikingen tegenkwam.

Schoenen zetten in Griekenland
In Griekenland is Nieuwjaarsdag het feest van Sint Basil. Hij is beroemd vanwege zijn vriendelijkheid. (Lijkt op Sinterklaas - goedheiligman in Nederland). Griekse kinderen zetten hun schoen bij de kachel op nieuwsjaardag en dan zal Sint Basil hun schoenen vullen met cadeau's.