Wat is een goed alternatief voor oliebollen en appelbeignets?

Hier zijn wij niet zo kapot van de hollandse traditionele oliebol. Wat zou een alternatief kunnen wezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Probeer ze eens met banaan of met annanas, heerlijk echt iets anders, ik verheug me er nu al op!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
banaan is het lekkerste en dan lekker koud!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, jammie, erug lekker :) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jemig ben jij er nu ook al?
Als er maar wat te eten is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé uh..tuurlijk, waar lekker eten is, is Loesje ook te vinden, mmmmmjaammmmmieeeeeeeeee :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kan jij doordrammen zeg, aLS ER WAT TE ETEN IS.
wEET JE WAT? IK BAK HELEMAAL WEL NIET,wat een gezeur zeg om een paar bananenflappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plieeeeeeeeeeeeeeeeeeees, ik eet er dan maar eentje .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er viel er net eentje op de grond, ik zal hem afspoelen voor je, waar woon je ook al weer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou..tegen die tijd zit er al schimmel op :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft eigenwijs al champagne op :0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oliebananas en appelbanenen ?? je kunt inderdaad nog prima typen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van goedkope wijn moet je niet te veel drinken!!!
Wat zijn sommige mensen toch Eigenwijs.
o. k. loes ik vries ze wel in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ed, Dan worden ze zo papperig, dan zit er geen knapperig korstje meer aan :( @Eigenwijs, Hij komt wel weer terug, via de zuidpool :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn ook niet te versmaden, met een lekkere custard vla :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmmmmm gebakken peertjes, die zijn net zo lekker als muil peertjes..................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kijk..wie is er, nu het over eten gaat ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K. alles is nu op, afwassen en opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk wel of je het goed doet.. :))

Andere antwoorden (21)

appelflappen!
14 jaar geleden
Je kan pannenkoeken bakken met of zonder krenten of rozijnen of poffertjes met poedersuiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk idee, poffertjes met poedersuiker EN een klont roomboter...+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak me gek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekkerrrrr, hete poffertjes, veeeeeeeeel poedersuiker en dan zo'n smeltende klont, Echte roomboter, die langs je mondhoeken druipt bij elke hap.....mmmmmmm :)
bladerdeeg hapjes.

Het is toch altijd wel lekker om iets warms te eten of iets wat vult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appelbollen...zo gemaakt met kant en klaar bladerdeeg..stevige appels...kaneel...abrikozenjam...rozijnen en/of amandelspijs.
Veel lekkerder dan al dat vette spul...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mjammie, zo'n grote appelbol..dat is lang geleden dat ik die op heb, met die lekkere stroop dan op het schaaltje :) +
In de Libelle van deze week staan recepten voor hartige poffertjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O leuk, ga ik zo ff neuzen :) +
minipizza's,
bakabana's,
worstenbroodjes,
chocoladefondue,
eigengemaakte kaasstengels,
...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luikse wafel met glazuur. Ook te koop bij de meeste oliebollenkramen en erg lekker.
Of een puddingbol (berliner??)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het water loopt uit mijn mond...alleen al van het woordje..puddingbol...hmmmm....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ook al...mjammie :) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder bakte vroeger met oud en nieuw altijd een stapel wafels... Mjam.
Balkenbrij,heerlijk op brood en zeer voedzaam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van een berliner bol, worstenbroodje, frikandelbroodje, wafels met slagroom, misschien heb je nog wat kerststol over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar houden jullie dan wel van...?
Als het lekkere hapjes waar jullie van houden maakt het niet uit wat je als alternatief gebruikt.
Zolang jullie het maar lekker vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een traditioneel hapje uit Centraal Europa is de Beigli.

Het recept van mijn Oostenrijks/Hongaarse grootmoeder voor Beiglies: (foto 1)
Ingrediënten

Voor het deeg: 250 g bloem - 100 g boter - 25 g suiker - snufje zout - 2 eidooiers - beetje melk - 10 g gist. Voor de vulling: 2 el honing - 125 g basterdsuiker - 100 ml melk - 200 g maanzaad - schil van 1 citroen

In plaats van maanzaad kun je ook gemaken walnoten gebruiken; vinden wij westerlingen meestal lekkerder.

Bereidingswijze

Los de gist op in de handwarme melk. Zeef de bloem boven een kom. Voeg snufje zout toe. Kneed de boter met de bloem, voeg de suiker en het eigeel toe. Kneed alles door elkaar. Voeg de melk toe en kneed tot een soepel deeg (je moet het nog wel kunnen oprollen). Laat het een uur op een koele plaats rusten. Maak nu de vulling: Maal de maanzaad zodat er een kleverige massa ontstaat. Kook de maanzaad in de melk met de suiker en honing in een pan. Haal van het vuur en voeg de citroenschil toe. Rol het deeg uit tot een rechthoek, besmeer dit met de maanzaad. Rol de lap voorzichtig op. Bestrijk de bovenkant met een losgeklopt ei. Prik er met een vork wat gaatjes in. Bak het geheel op 200 graden in een klein halfuurtje bruin.

Een andere lekkernij is Langos: (foto 2)
Ingrediënten

2 1/2 kopje bloem
1 gekookte geraspte aardappel
1 kopje lauwe melk
1 eetlepel gist
1/2 theelepel zout
boter om te braden

Bereidingswijze

Vermeng de gist met de melk en een eetlepel bloem.
Roer de aardappel en de rest van de bloem door elkaar.
Voeg het gistmengsel hieraan toe.
Kneed het deeg en laat het ? 1 uur rijzen.
Maak met de hand van redelijk grote stukjes deeg een rondje, dat aan de rand dikker is dan in het midden.
Laat deze rondjes nog een tijdje rijzen en bak ze dan in het vet aan beide kanten.
U kunt de langos beleggen met:
- geperste knoflook met zout
- geperste knoflook met zout, gemengd met dikke room
- hete ketchup en geraspte kaas
- geraspte kaas, overgoten met een beetje dikke room
Langos worden ook wel in de frituur gemaakt; zij blazen zich dan tijdens het frituren op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wafels bakken, eenvoudig, lekker en veel variaties mogelijk.
jc54
14 jaar geleden
Doe wat de Duitsers doen.
Lekkere worst met bier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik al de hele week trek in :-)
Hartige 'flapjes' naar smaak.
Bijv.: ricottakaas in bladerdeeflapjes
http://www.smulweb.nl/1086615/koken/recept/Sfogliata-di-ricotta-ricottakaas-in-bladerdeegflapjes
Of: bladerdeegflapjes met gehakt
http://www.smulweb.nl/550308/koken/recept/Bladerdeegflapjes-met-gehakt
Of:champignon en boursin in bladerdeeg
http://gastrosexuelen.skynetblogs.be/post/6331587/champignon-en-boursin-bladerdeegflapjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerlei soorten tapaz ook heel lekker en variatie genoeg!

Zowel zoet als zout; voor iedereen wel wat te bedenken.
Olijven, chorizo worst, gevulde paprika, gehaktballetjes, gamba's met verrukkelijke knoflooksaus (aioli) niet aan te raden als je volgende dag naar je schoonmoeder gaat (of juist wel :)),
gefrituurde inktvisringen, patatas bravas of patatas aioli :), Seranoham, kipspiesjes, kipvleugeltjes, huzarensalade, kwarteltjes etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oliebollen van soezendeeg, dus van kookdeeg gemaakt, zoals de Duitse Sneeuwbal. Deze oliebollen zijn van binnen hol en knapperig als ze uit de frituurolie komen en ze worden dan gevuld met slagroom. Ik maak ze altijd en doe door het kookdeeg stukjes appel en/ of sultana`s. Vul ze niet met slagroom ( erg machtig, wel lekker) en bestrooi ze alleen met poedersuiker.
amc
14 jaar geleden
Wafels bakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poffetjes met een beetje poedersuiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon stokbrood serveren met verschillende salades,kaasjes,file america ect. ect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Churros
En natuurlijk niet te vergeten Bossche Bollen...