Wat is de perfecte manier om koffie te maken met een moka expres potje?

Welke soort koffie is het beste om te gebruiken? Andere tips en adviezen zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Koop espressobonen en maal die zo fijn dat uit een omgekeerd schepje de koffie blijft 'staan'

vul het reservoir tot aan het overdrukventiel

vul de filter helemaal maar druk de koffie niet vast aan (hierdoor wordt het water belemmerd, de temperatuur te hoog en smaakt de koffie verbrand)

zet het gas laag zodra de koffie begint te stromen, heftig gepruttel is geen goed teken.

* vervang rubber en filter regelmatig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is de koffie behoorlijk fijn gemalen als t in het schepje blijft staan.. In de gebruiksaanwijzing staat dat de koffie niet te fijn mag zijn. Kan t geen kwaad dan? Als de koffie zachtjes pruttelt,is t dan klaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde met staan dat als je het schepje omkeert dat het dan niet glooiend uitloopt maar gedeeltelijk de vorm van het schepje aanhoudt, dat is inderdaad nogal fijn, veel fijner dan snelfiltermaling, maar het moet ook weer niet iets als poedersuiker worden. Je moet het zelf een beetje bepalen. Ik zet normaal met een echt espresso-apparaat, of soms met een apparaat dat volgens een zelfde systeem werkt als de Moka.
Het mag nog even pruttelen, maar meestal komt er alleen nog maar wat schuim uit het pijpje.
En dan meteen inschenken. Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk! Bedankt!