Hoe komt het nou dat ik niet veel eten lust?

Ik lust heel veel eten toch niet, vanavond ook , kerstetentje gehad bij oom en tanten en bij het voorgerecht begon het al. Champignons, met rucola en hele reutemeteut. Ik vond in elk geval alleen de gebraden kipfilet lekker. De rest heb ik moeten laten liggen.

Ik baal hier toch wel van, heb het geprobeerd maar vond het ook niet echt lekker. Ook hetzelfde geldt voor het drinken, prik vind ik ook niks, dus ook alcohol vind ik niet lekker. Ik wil graag gewoon meedrinken maar lust het gewoon niet, soms doe ik het wel, maar vindt het niet lekker.

Hoe kan het nou dat sommige iets niet lussen terwijl de andere het wel weer lekker vindt, en in mijn geval wrm zoveel??

En ook, kan je het leren iets toch lekker te vinden of in iedergeval iets in die trend.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik ga hierop een antwoord geven die puur gebaseerd is op mijn eigen ervaring:

Ik ben zelf namelijk een vreselijk moeilijke eter geweest. Dit kwam doordat mijn moeder vroeger als ik iets niet lekker vond zei: Dan maak ik toch wat anders voor je!

NIET GOED. Want zo kreeg ik het dus voor elkaar dat ik altijd kreeg wat ik wel lekker vond en mijn smaak niet ontwikkelde. Het is vreselijk om bij mensen op bezoek te gaan en te blijven eten, omdat je haast niks lekker vindt.

Wat bij mij heeft geholpen (vooral toen ik op mezelf ging wonen) om het toch te gaan eten wat je niet lekker vindt en gewoon doorzetten. Wat een goede tip is en bij kleine kinderen wordt gebruikt is om een bepaald voedsel wat je niet lust 10 keer te eten (en dan ook echt doorzetten). Vaak is het zo dat na de 10e keer het helemaal niet meer zo erg proeft.

Bij mij zat het allemaal tussen mijn oren en eet ik nu bijna alles, op uien na dan (die krijg ik echt niet weg).

Het is gewoon blijven doorzetten om zo je smaak te vergroten, ik heb het idee dat het namelijk tussen de oren zit en het er met de jaren in sluipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Niets aan de hand, zolang je BMI niet al te laag wordt, mag best...

Je hoeft nu niet meteen naar een huisarts of naar 112 te bellen hoor...

Luister naar je lichaam, wil dat eten, dan eet, wil dat stoppen met eten, dan stop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geur- en smaakontwikkeling zijn sterk afhankelijk van je (vroege) jeugd. Daar hangt alles mee samen, in dezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je weinig ervaring opgedaan in het eten van andere dingen en andere dingen eten moet je leren en als je dat niet jong geleerd hebt wordt het lastig.
Als je dat toch wilt zul je er toe moeten zetten af en toe iets nieuws te eten en als je regelmatig nieuwe dingen probeert zul je op den duur toch een wat gevarieerder pakket van smaken krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt aan je opvoeding. Van kinds af aan moest ik alles eten en zei ik nee dan kreeg ik een dubbele portie. Ik mocht niet van tafel voordat ik het op had. al heb ik ook zo mijn voorkeuren ik lust nu alles behalve tuinbonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Waarom wil je alles lekker vinden. !?
Het drinken moet sowieso geen probleem zijn, drink je lekker water of iets anders, andere drinken toch ook wat ze lekker vinden.
Jouw eetpatroon ken ik niet maar als je zorgt dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt is het oké.
Eten bij anderen. Wellicht kunnen ze wat klaar maken wat jij lekker vindt en anders eet je een klein hapje ook al vind je het niet lekker, en doe je de gastvrouw een plezier.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opvoeding. Mijn dochter van vier eet slakjes uit bourgondië, mosselen en alle groenten uitgezonderd witloof omwille van de bittere smaak. De "truk" is eten zo te presenteren en met eventueel lekkere sausjes dat het telkens een verrassing wordt. Het vergt wel veel inspanning en veel zoekwerk in goede eenvoudige kookboeken. Maar de goesting om lekker te eten wordt in je jeugd vastgelegd voor het leven. Daarna blijft het een moeilijke aanpassing om alles te leren eten. Tenzij een vrouw die verrukkelijk kan koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin eerst eens op vaste tijden te eten . en dan een tijdje lichte maaltijden wellicht heb je dan de volgende maaltijden meer zin in eten en van daaruit kun je ook produchten toevoegen die niet echt op je verlanglijstje staan . en alles mengen dan kom je er wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houen zo. Ik heb vrienen die ook nooit iets lusten maar die geen moeite hebben hun gewicht op peil te houden. Ik zelf lust wel wat, maar ik moet altijd op 'gezond' en 'gewicht' letten. Die vrienden zijn saai en niet echt gezonder dan ik, maar ik heb altijd een beetje de neiging om schuldgevoel te voelen tijdens het eten, ook als is het gezond en licht. Het gaat om de middenweg, en zolang jij niet overdrijft dan ben je een kleine eter, en zou ik geen moeite doen om een smulpaap te worden. Als je naar geen zure eter wordt die met een zuinig mondje het geniet van de tafelgenoten bekijkt.