Kan ik de rozemarijn van mijn struik nog gebruiken?

Het gaat hier nu wel erg hard ineens met Koning Winter, en ik heb nog een rozemarijnstruik waar nog volop verse takken aanzitten. Kan ik die nog gebruiken cq invriezen, of op een andere manier bewaren, of is de smaak er nu al af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je dat nog gebruiken, je kunt het kruid ook invriezen. Rozemarijn smaakt prima in azijn of olie. Hiervoor was je de rozemarijn en daarna zorg je dat ze goed droog zijn. Vervolgens doet je het kruid in een fles en deze vul je aan met wijnazijn of olie. Het kruid moet daarbij helemaal onder staan. De fles sluit je goed af en je zet hem op een koele plek. Je kunt het een maand bewaren.

Rozemarijn heeft veel geneeskrachtige eigenschappen. Het kan helpen bij griep- en longkwalen. Het drinken van aftreksels van rozemarijn helpt bij stress, migraine, vermoeidheid en depressie. Takjes rozemarijn in de kledingkast houdt de motten weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi geschreven Marie! +1

Andere antwoorden (2)

Jazeker, in alle recepten waar je dat kunt in doen en dan nog in bad ook nog...

De smaak gaat er niet af en de naaldjes eraf halen en invriezen... of drogen, met een schaaltje op de verwarming

Of je kunt hem laten staan tot volgend jaar, ook dat gaat goed...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een opmerking: In bad mag dus niet als je zwanger bent of epilepsie hebt. Dàt weet ik dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Meander, voor de complementering van mijn antwoord...
Zolang er naaldjes aanzitten, kun je die gerust nog steeds gebruiken. Ik kocht vorig jaar zo`n rozemarijnplant in de supermarkt. De tuinkruiden worden toch tegenwoordig in plantenbakjes verkocht? Wel, ik kocht toen peterselie, bieslook, tijm, basilicum en rozemarijn potjes. Ik heb in de achtertuin een muurtje als afsluiting van mijn terras, en heb een ruime plantenbak ertegen gehangen, een laagje potgrond erin en daarop de kruidenbakjes gezet. Beetje opvullen met potgrond en voilà! Het is een ronde bak en toevallig had ik de rozemarijn en tijm voorin gezet. Voor de winter heb ik de groene planten (behalve de rozemarijn en tijm) eraf geknipt, in de keukenmachine fijngehakt en zo droog mogelijk in een tupperware schaaltje in de vriezer gezet.Als ik wat nodig heb, haal ik het eruit want als je het zo droog mogelijk invriest blijft het los.Voor de sla gebruik ik het vaak. De rozemarijn heeft enig gebloeid dit jaar en ik haal het er nog steeds af en het heeft nog steeds smaak. Zelfs de bieslook kwamgewoon weer op.
Nu ligt mijn tuin wel op het zuiden, dus is het nooit zo koud als op de noord kant, maar aan zee heb je wel weer de harde zeewind. het is in elk geval een sterke plant en hij blijft bij mij gewoon doorgaan.
amc