suikers, bijvoorbeeld glucose, fructose, lactose en sacharose (eindigend op -ose)
suiker-bevattende complexe stoffen, bijvoorbeeld stevioside en glycyrrhizinezuur (zoethout)
eiwitten, bijvoorbeeld thaumatine
polyolen, (meervoudige alcoholen) bijvoorbeeld sorbitol en xylitol, die op basis van suiker zijn vervaardigd, maar zelf geen suikers zijn (deels natuurlijk, deels synthetisch)
Kunstmatige zoetstoffen, bijvoorbeeld aspartaam, cyclamaat en sacharine.

Hoewel de verbrandingswaarde van zoetstoffen (het aantal calorieën per gram) ongeveer gelijk is aan die van suiker, zijn ze zóveel zoeter dan suiker (tot wel 500 maal) dat ze in veel kleinere hoeveelheden kunnen worden toegepast. Wanneer een zoetstof vijfhonderd maal zoeter is dan suiker, kan er in een consumptie waar normaal 100 gram suiker in gaat volstaan worden met slechts 200 milligram van die zoetstof.

Zoetstoffen worden onder andere toegepast in snoepproducten zoals drop, om tandbederf tegen te gaan. Ze worden toegevoegd aan limonadesiroop en aan kindertandpasta.

Voor diabetici zijn polyolen vaak een bruikbare zoetstof.

De smaak is anders en in sommige gevallen bevat zoetstof minder callorieën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Calorieën en smaak... Maar vooral calorieën...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie link

http://www.frederika.be/files/article/0909_maczima_suiker.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende zoetstoffen op de markt, die (geraffineerde) suiker kunne vervangen. Gelukkig maar, wat suiker is absoluut slecht voor ons en heeft geen enkele nuttige voedingswaarde.

Daarbij onderscheiden we met name de zoetstoffen met calorieen (malitol en sorbitol) en zoetstoffen zonder calorieen (aspartaam, cyclamaat etc).

Voor heel gedetailleerde informatie die ik hier niet zal herhalen, zie de link.

Daarnaast verschillen ook de smaken. Aspartaam bijvoorbeeld is uitgesproken zoet, maar heeft een heel sterke nasmaak. Ook geldt voor bijna alle zoetstoffen dat je ze niet onbeperkt mag gebruiken. Maarja, dat geldt voor suiker natuurlijk eigenlijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorsprong......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suiker kan in alle voedingsstoffen worden gebruikt, ook kan er karamel, stroop en poedersuiker van gemaakt worden in tegenstelling tot zoetstof waarbij dit niet kan. Zoetstof kan eigenlijk allen gebruikt worden als zoetmaker voor voedingsmiddelen.
Hoewel aspartaam goed tegen hitte kan (smeltpunt 259 graden Celsius) kan het toch niet worden verhit, omdat maltodextrine een veel lager smeltpunt heeft (+/- 60 graden Celsius). Ook het maken van stroop of karamel is niet mogelijk met deze stof. Als grondstof voor de meeste stoffen is suiker dus geschikter, ook voor in de keuken.
Speciale eigenschappen
Suiker heeft een veel hogere voedingswaarde dan onze zoetstof. In één schepje suiker zit namelijk 67 kJ tegenover 6,7 kJ in onze zoetstof. Voor mensen die aan de lijn doen en voor diabetici is dat een voordeel. Als je daar niet aan doet of gaat sporten kan deze energie juist goed van pas komen. Een hoog energiegehalte is dus niet per definitie slecht.
Onze zoetstof heeft in tegenstelling tot suiker een laxerende werking bij veel gebruik. Verder zijn er voor suiker en aspartaam nog geen schadelijke gevolgen voor het menselijk lichaam bekend.
Van suiker kan karamel en suikerstroop worden gemaakt. Dit kan niet worden gemaakt van aspartaam.