Wij deden ook altijd gourmetten toen de kinderen klein waren en ze hoefde níet aan tafel te blijven zitten. (wat alle andere dagen van het jaar wel moet)
Zorgde altijd voor een spelletje wat ze samen konden doen als ze zich begonnen te vervelen, ook helpen met de tafel 'bijvullen' en pannenkoekjes bakken voor iedereen vonden ze leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gourmetten kan leuk zijn, kunnen ze zelf kiezen (nog niet zelf bakken natuurlijk). Zorg ervoor dat er frietjes zijn, groentes die ze wegkrijgen, misschien lekkere hamburgertjes, staat net wat feestelijker dan knakjes. Laat ze meedenken, meehelpen. Vraag wat ze willen eten, of ze ideeën voor het toetje hebben. misschien kunnen ze de slagroom op het toetje spuiten. Neem ze mee boodschappen doen. Kerstkransjes in de kerstboom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mijn nichtjes die leeftijd hadden vonden ze het erg leuk om te gourmetten. Met mini -eitjes die ze zelf mochten bakken. Pannekoekjes ... mini hamburgers, enz.
Voor de volwassenen kan je dan wat volwassen eten klaarzetten on te gourmetten (vis, garnalen, biefstukjes, allerlei lekkere groentes).
Was altijd een succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! +1
Je kunt ook gaan steengrillen, dan zit je niet met vuur, maar wel uitkijken met de hete steen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een intiem diner met niet veel andere aanwezigen dan kan je ze laten gastheer/vrouw spelen en/of 'bedienen', vinden ze hardstikke stoer op die leeftijd. (werkt alleen niet echt met hete soep)
Als het de enige kinderen zijn geef ze dan beslist het idee dat ze erbij horen en ook volwassen zijn. BV ook een menukaart geven en hun fris uit een wijnglas laten drinken.
Lusten ze het volwassen eten niet, laat hun eten dan er zoveel mogelijk uitzien als het volwassen eten of pas het menu aan zodat iedereen het lust. (heb gemerkt dat veel volwassenen ook eigenlijk stiekem diep in hun hart liever friet met kroket hebben dan een culinair hoogstandje)
Als je een menukaart maakt geef de gerechten dan leuke namen zoals:"vleesprutput (=pasteitje), groene kerstslingers (=sperziebonen) en Ajax-ijs (vanille ijs met aardbeiensaus)". Of zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kerstdiner met meerdere gangen. De tafel is heel mooi gedekt. Er staan menukaartjes (door de kinderen gemaakt) bij de borden.
Je kunt het menu samen met de kinderen samenstellen. Als het mogelijk is, dien je de gerechten met een (taart)kaarsje erin brandend op.
Het gaat vooral om de aankleding; sfeerverlichting/kaarsen aan; menukaarten; frisdrank opgediend in wijnglazen; een maaltijd met meerdere gangen; iedereen heeft zich netjes aangekleed. Je gaat als het ware thuis uit eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen compleet antwoord op de vraag, maar wel een aardig voorgerecht waar de kinderen zelf hun aandeel in hebben: toast met iets speciaals erop.

De toast kan je van te voren zelf in de broodrooster maken, maar niet te donker zodat het nog een beetje zacht is in het midden.
Laat dan de kinderen de toast in vormen ‘knippen’ van bijvoorbeeld een kerstboom of een ster. Daar zijn ze dan heel erg trots op dat ze zo iets belangrijks hebben gedaan, en daarna mogen ze het ook nog feestelijk beleggen.
Doe dat met verschillend gekleurde dingen, bijvoorbeeld kaas (ook netjes geknipt in de vorm van de toast!) en een paar plukjes sterrekers, of dunne plakjes zalmfilet met toefjes mayo of zo. Hele kleine tomaatjes kan je hier ook leuk bij laten gebruiken, je snapt het idee wel denk ik.

succes!
itsme
14 jaar geleden
Kersen met slagroom
Kersen met vanille ijs
Kersen met roomijs
Kersen op sap
En om geen last van ze te hebben na de maaltijd:
Kersen op brandewijn als toetje

Fijne kers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van mij lust geen kersen......
itsme
14 jaar geleden
@Jet hoe kan je dan een kers diner hebben?
@ollekebolleke: je bent kersensoep vergeten. Heel lekker!!! Ik eet het altijd in Hongarije, en dat is dus wat anders dan dit recept dat claimt uit Nederland te komen... http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/kersensoep-6949.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank cavi, ik zeg altijd: "een dag niet gelachen is een dag niet geleefd"
Gourmetten (zoals al gemeld en met pannekoek/poffertjesmix!) en na afloop een chocoladefontein.

Voor hen tussendoor een leuke kerstfilm op dvd, die van mij vinden Polar Express bijvoorbeeld prachtig, maar die is wel wat "eng" hier en daar. Je kunt soms voor een paa Euro ook een kopen van Mickey mouse ofzo, even bij Blokker of Bart Smit kijken. Wat ook leuk is is een te kleuren tafelkleed of placemats. stiften/potloden op tafel en ze kunnen tussendoor aan de gang. Een leuk kerstverhaal, bij de kaarsjes aan tafel doet het hier ook altijd goed. Gewoon verhaaltje van 10 minuten en dan gezamenlijk beginnen met eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een mengelmoes van diverse ideetjes:

Leuke versierde champagneglazen:
glasrand in de siroop dopen en vervolgens door de suiker halen. Dan heb je een feestelijk randje, twee rietjes erbij en eventueel miniparapluutje, staat lekker feestelijk!

Kleurhoekje:
Wat leuke kleurplaten en stiften, voor als ze zich vervelen.
(bijv. tussen de gangen door)

DvD:
Leuke kerst dvd voor na het eten!

Eten:
Hangt echt van de kinderen zelf af,

De meeste vinden gourmetten leuk, zelf pannenkoekjes maken of eitjes bakken, of stukkjes kip.

Pannenkoeken:
Sommige vinden het heerlijk om gewoon lekker een pannenkoek te eten, zet een stapeltje klaar, met div. kaas, smarties,stroop,poedersuiker,gekookt ei. etc.

Mini hamburger:
Bij de supermarkt verkopen ze mini bolletjes.
Hier een mini burger op met bv plakje kaas ertussen noem maar op, prikkertje erdoorheen!

Als toetje:
Chocolade fondue:
stukjes banaan, aardbei, spekjes, koekjes
in de chocolade dopen en smullen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kregen als voorgerecht altijd een 'paddestoel' rood met witte stippen. Leuk en nog gezond ook.

De paddestoel maak je van een halve tomaat en een gekookt ei. De stippen maak je van mayonaise of van yoghurt. Je snijdt een klein stukje van de onderkant af zodat het ei blijft staan. Daarom heen leg je wat blaadjes sla. Eventueel kun je hier nog wat rozijnen doorheen mengen als stenen.

Voor zover ik mij kan herinneren ging het voornamelijk om de naam die mijn ouders aan het eten gaven.