Hoe komt het dat ik soms honger krijg door iets te eten?

Of dorst door iets te drinken. Of juist honger door iets te drinken en dorst door iets te eten. Ik heb het wel eens met bepaald voedsel. Bijvoorbeeld speculaas. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Door iets te eten komt je stofwisseling op gang... zolang ik niets eet vanaf dat ik opsta heb ik geen honger, ga ik ontbijten, heb ik de hele dag door honger... mmm terwijl het wel zo belangrijk is, maar als ik niets eet kan ik dat makkelijk tot een uurtje of 4 's middags volhouden, ongezond ik weet het, maar ja vergeet het soms gewoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voorgerecht in een restaurant is een goed voorbeeld. De kleine maaltijd zorgt ervoor dat je spijsvertering op gang komt, maar er toch nog een hoop ruimte overblijft in je maag voor het hoofd en nagerecht. (Niet meteen het volle gevoel, omdat je spijsvertering het niet bij kan houden).
Helemaal hot zijn nu de Amuses, die nog kleiner zijn dan doorgaans voorgerechten maar toch dezelfde werking hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat sommige mineralen en vitaminen elkaar versterken. Vitamine C bevordert de ijzeropname. Wie bv eerst vlees eet zal daarna zin krijgen in aardappelen, in aardappelen zit namelijk veel vitamine C. Een complete maaltijd is het beste om een verzadigd gevoel te krijgen en om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan goed komen door een schommeling in je bloedsuikerspiegel. Even simpel uitgelegd:
Eet je iets zoets dat stijgt je bloedsuiker in korte tijd enorm, hierdoor maakt je lichaam teveel insuline aan waardoor er weer een extra vraag komt naar suiker, van je lichaam.
Dus de reactie van jouw lichaam op suiker of (slechte=snelle) koolhydraten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eten van een voorgerecht kan er voor zorgen dat we meer honger krijgen. Door de kleine hoeveelheid eten van een voorgerecht komt het lichaam in de cephalische fase. Dit effect wordt ook wel het appetizer effect genoemd. Restaurants maken hier dankbaar gebruik van; ze bieden vaak een klein en licht verteerbaar voorgerecht aan waardoor hun gasten alleen maar meer honger krijgen, en zij dus meer verdienen.
De aanwezigheid van andere mensen heeft ook invloed op hoeveel we eten. Wanneer we ons in gezelschap bevinden eten we vaak minder.
Daarnaast speelt ook het aantal smaken in het eten een rol in hoeveel we eten. Wanneer je verzadigd bent van het voedsel van de ene soort, kan je vaak nog wel eten van een ander soort voedsel. Waarom je nog wel je toetje op kunt, maar absoluut geen rijst meer kunt zien!
Van caloriearm voedsel eten we vaak meer dan van voedsel waarin veel calorieën zitten...