Waar komt raspatat oorspronkelijk vandaan, en waarom heet het 'raspatat'?

Ik woon in Drenthe, en als wij toen we klein waren naar opa en oma gingen in Appingedam, dan gingen we soms naar de cafetaria om daar lekkere raspatat te eten. Bij ons kende in die tijd niemand deze patat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

.....familie kocht in 1953 het patent van een Amerikaan voor het drogen van aardappelen tot poeder. Dat patent was afkomstig van Richard Antonie Simon, wiens initialen het woord ‘Ras’ vormen. Bij de overname bedong hij dat zijn naam aan het product verbonden zou blijven. ‘En zo is de Ras-patat ontstaan’, aldus de woordvoerder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zult het niet veel meer vinden,het is jaren geleden geintroduceerd maar nooit echt aangeslagen,echt verse frites bleef het meest gevraagd.

Raspatat is een kunstmatig geprepareerde soort patates frites.

Raspatat wordt gemaakt door aardappelpoeder met water te mengen in een speciale installatie, waardoor een soort aardappelpuree ontstaat. Deze puree wordt door middel van de Raspatatmachine in de vorm van staafjes geperst. De staafjes worden per portie op dezelfde lengte afgesneden en vervolgens op de gebruikelijke wijze gefrituurd. Het resultaat is een portie patates frites die donkerder is qua kleur, gelijk in samenstelling en formaat, maar iets anders van smaak dan de gebruikelijke patates frites.

De aanduiding Ras is een productnaam van Rixona, een onderdeel van Aviko.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ras-patat is nog altijd verkrijgbaar in Groningen. Persoonlijk vind ik het heerlijk, een Rasje Pinda :).
De fabriek waar het gemaakt werd stond altijd in Warffum, Groningen, maar volgensmij is die nu verplaatst naar Veghel, Brabant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En inderdaad, mijn oom en tante wonen in Drenthe en ook daar is nog steeds geen Raspatat verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanduiding Ras is een productnaam van Rixona, een onderdeel van Aviko
aardappelmeel met water