Zit in eieren veel cholesterol?

Vroeger werd altijd gezegd dat je maar enkele eieren per week mocht eten vanwege het cholesterol. De laatste tijd hoor ik berichten dat het hartstikke meevalt met dat cholesterol en dat je best (veel) meer eieren mag eten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

niet té veel maar je moet je dagelijkse dosis in het oog houden.
zie tekst :
In haar voedingsaanbevelingen voor België raadt de Hoge Gezondheidsraad aan om niet meer dan gemiddeld 300 mg cholesterol per dag in te nemen. Te veel cholesterol in het bloed verhoogt immers het risico op hart- en vaatziekten. Het wit van ei is vrij van cholesterol, de eidooier daarentegen bevat gemiddeld 200 mg cholesterol. Wanneer andere bronnen van cholesterol zoals vlees en vleeswaren, gevogelte, volle melkproducten, kaas en gebak worden beperkt, kan een ei perfect in een gezonde dagvoeding passen.

Het ei heeft in vergelijking met de andere bronnen van cholesterol bovendien het geluk relatief arm te zijn aan calorieën en verzadigde vetzuren. Verzadigde vetzuren hebben een belangrijker effect op het bloedcholesterolgehalte dan cholesterol uit de voeding. Daarnaast wordt ook onderzocht of de gezondheidsbevorderende effecten van andere voedingscomponenten aanwezig in het ei, zoals antioxidanten, onverzadigde vetzuren, foliumzuur en andere vitaminen van de B-groep, het minder gunstige effect van het eicholesterolgehalte op hart- en vaatziekten niet enigszins compenseren.

Het komt erop aan de totale dagvoeding in het oog te houden. Een gezonde dagvoeding bevat weinig vet en vetrijke producten, is rijk aan groenten, fruit, volkorengraanproducten en geeft de voorkeur aan magere vlees- en zuivelproducten en vis. Voor wie gezond is en gezond eet kan ook af en toe een ei in plaats van een stukje vlees of vis bijdragen tot een gezonde en gevarieerde voeding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lees dus per dag ongeveer 300mg en de dooier bevat 200 mg.
Je moet dus de cholesterolwaarde van eventueel andere voedingswaren in het oog houden.

Andere antwoorden (5)

dat is voor iedereen anders, maar 2 eieren per dag lijkt mij wel genoeg :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zit in het eiwit.
Behoorlijk veel, maar daarom nog niet schadelijk. Dat werd vroeger wel gedacht, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat cholesterol niet per sé slecht is voor iedereen. Je aanleg bepaalt de schadelijkheid voor een deel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mis: het zit in de eidooier.
De hoeveelheid aanbevolen eieren varieert. Ooit was een slogan: "Eenmaal per etmaal een eimaal". De inzichten zijn nu weer anders omdat overgewicht en een te hoog cholesterol steeds vaker voorkomen. In het eigeel zit relatief veel cholesterol. Je hoeft je niet al te stipt aan de richtlijnen te houden. Het zijn richtlijnen, geen voorschriften. Wel moet je er op letten dat je maaltijden niet teveel "slechte" vetten bevatten. Als je dit gedurende een langere periode doet dan slibben je aderen dicht en kun je last krijgen van hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo veel voeding laat je cholesterolgehalte stijgen. Niets mee aan de hand in principe. Houd alleen een beetje rekening, wanneer je graag (kippen?)eieren eet met de rest van je consumptie.

Overal waar "te" voor staat kun je missen als een te hoge bloeddruk behalve...

(Eerste linkje overigens even doorspoelen tot 1 minuut.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de supermarkt Delhaize zijn sinds een jaartje eieren Columbus te koop die evenveel goede cholestorol bezitten als slechte met bijsluiter.