Daar is een heel handig trucje voor. Als je een ei draait en even stopt door je vinger er op te leggen dan zal bij een niet gekookt ei het ei nog even door draaien. Dit komt door de vloeibare massa die er in zit. Bij een gekookt ei werkt dit niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je draait het ei even snel rond als een tol,en stop het tijdens de draai.Ligt het ei meteen stil,is het gekookt,draait het nog even ,is het ongekookt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik gekookte eieren in de koelkast stop, dan tik ik altijd even de schaal een beetje in. Dan zie ik meteen of het ei gekookt is of nog rauw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schudden en goed voelen en luisteren. Zijn de eieren rauw voel je meestal dat het zwaartepunt van het ei een ietwat flexibel wordt (de dooier zal als het ware heen en weer klotsen binnen het eiwit).

Een gaatje erin prikken kan natuurlijk ook nog altijd maar je kunt die onduidelijkheid natuurlijk beter voorkomen. Wat ik zelf altijd doe wanneer ik gekookte eieren terug in de koelkast leg is deze markeren met een viltstiftstreepje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een gekookt ei draait makkelijk rond. \een niet gekookt ei draait moeilijk rond. De vloeistof in het ei wil niet meteen meedraaien.

Pas op een vuil ei draait als een niet gekookt ei.

Rob.