kun je vla invriezen ?

ik heb vla gehaald, en dat was niet zo koud meer dus ik dacht laat ik de vla even snel koelen, lekker koud eten.
in de vriezer, alleen nu was ik de vla vergeten uit de vriezer te halen. je raad het al bevroren. (oeps!! een beetje dom van mij )
ik kwam op het idee op die vraag kan je vla eigelijk wel invriezen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.7K

Het beste antwoord

Ja dat kan. Zo kan je alternatieve ijsjes maken, bijvoorbeeld bij melkallergie. Om minder grove ijskristallen te krijgen af en toe roeren.

Er zijn recepten van ingevroren optimel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Neem optimel drinkyoghurt framboos en voeg er een beetje zoetstof aan toe (bij invriezen gaat de zoete smaak een beetje verloren). Zet de yoghurt in de vriezer en na enkele uren heb je ijs. Variatie: Neem magere yoghurt en voeg naar smaak oploskoffie van nescafe toe of suikervrije limonade of verse vruchten of je eigen creatieve inbreng. Zo kan je ook experimenteren met vla.

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. Ik ga er dus wel vanuit dat je er iets van ijs van maakt. Bij ontdooien zal er namelijk niet veel van overblijven. Vergelijk het maar met slagroomijs dat je ontdooit. Dan krijg je ook niet de dikke roommassa die er in ging.

Als je er ijs van wilt maken raad ik wel een ijsmachine aan. Daar kan je van alles ingooien.

Toegevoegd na 39 minuten:
zie ook de eerder vraag in de bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit er geen melk in vla??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kirstenwind: Ja gewone wel, ik bedoel dat ik dan speciale producten kan nemen zonder melk zoals vla op sojabasis. Gewoon roomijs bevat ook melk (hoewel die er ook zijn op sojabasis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij had de vragensteller gewoon de vla te lang buiten de koeling gehad, en was de vraag of het kwaad kon, dat de vla iets te lang in de vriezer was geweest??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag dat meer als aanleiding op de vraag of je het kon invriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm. bij nader inzien heb je gelijk in ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha +1 dus, zuur verdient
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je reactie

Andere antwoorden (3)

Zoals je gemerkt hebt: Ja. Krijg je een roomijs achtig iets. Maar echt lekker zal he tniet zijn: De kristallen zullen grof zijn.

Ik verwacht dat het ontdooien tot een brei leidt die niet zo lekker meer is. Maar geen ervaring ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet invriezen, maar wel even een 20 minuten in de vriezer laten om op temperatuur te krijgen. Daarna gewoon de koelkast in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, invriezen kan. Wordt wel eens gedaan om een soort alternatief ijs te bereiden.

Of je het ook kunt ontdooien en dan als gewone vla eten, dat weet ik zo niet. Dat kun je gewoon proberen. Van het bevriezen zal de vla niet bederven.

Dus gewoon laten ontdooien en kijken of het er nog appetijtelijk uitziet. Zo ja, gewoon opeten. Zo nee, jammer, weggooien.