biologisch is planten, natuur etc.
ecologisch is alles wat te maken heeft met het milieu
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is het verschil tussen biologisch en ecologisch?
Er is soms wat verwarring over de woorden biologisch en ecologisch. Deze termen worden door elkaar gebruikt, maar zijn over het algemeen gelijk aan elkaar. Niet voor niets staat het EKO-keurmerk (van ECOlogisch) voor biologisch verantwoorde producten. Overigens is scharrel niet hetzelfde als biologisch! De benaming scharrel (bijvoorbeeld in scharrelei) zegt alleen iets over de ruimte waarin de dieren leven en niets over de voeding en toevoegingen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat je deze vraag linkt aan voedsel:

De termen biologisch en ecologisch zijn wettelijk beschermd – net als de verkleinwoorden (bv. bio), afkortingen, afleidingen en vertalingen van deze woorden. Voor deze producten mag je ze dus alleen gebruiken als de productie gebeurt volgens de wetgeving van de biologische landbouw én als dit product onder controle staat van een erkende controle-organisatie (Integra, afdeling Blik – Certisys)

Bestrijdingsmiddelen zijn geen producten afkomstig uit de landbouw. Ze vallen dus niet onder deze wetgeving. Dat betekent dat de termen biologisch of ecologisch, of hun afkortingen, geen wettelijke betekenis hebben als ze gebruikt worden voor de omschrijving van bestrijdingsmiddelen. Gevolg: theoretisch kan iedereen zijn product biologisch noemen. In de praktijk zien we dat de meeste fabrikanten van bestrijdingsmiddelen de term biologisch gebruiken voor een bestrijdingsmiddel dat toegelaten is in de biologische landbouw. Maar je kan er niet altijd op vertrouwen.