Champignons hebben een heleboel goede stoffen, toch wordt vaak afgeraden om champignons rauw te eten.

Van champignons wordt wel gezegd dat ze giftig zijn, en dat je ze daarom niet rauw moet eten. Even koken zou genoeg zijn. Er zijn twee redenen waarom het is aan te raden om champignons eerst te koken.
Champignons bevatten een aantal mogelijk schadelijke stoffen, de bekendste hiervan is agaritine
Er zijn een aantal studies gedaan naar de giftigheid van agaritine. De stof blijkt kankerverwekkend te zijn bij muizen, en is daarom mogelijk ook gevaarlijk voor mensen. Echter, recent onderzoek plaatst twijfels bij het risico. De conclusie was dat het eten van 10 gram champignons per dag geen meetbare extra kankergevallen op zou leveren.
Een andere reden om champignons eerst te verhitten is om mogelijke bacteriën te doden. Champignons worden gekweekt op een basis van paardenmest. Deze is op zich gesteriliseerd, maar de mest blijft een goede voedingsbodem voor allerlei bacteriën. Die komen ook op de champignons en hier zouden ook mogelijke voedselvergiftigers tussen kunnen zitten. Deze worden door verhitten onschadelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als de champignons helemaal schoon zijn is dat geen probleem. Maar ze worden gekweekt op mest, dus de kans dat ze niet echt schoon zijn is groot.
itsme
14 jaar geleden
Blijkbaar is te veel van rauwe champignons eten giftig, maar kun je een paar plakjes wel hebben:

"Plantaardige gifstoffen

Paddestoelen (agaritine)

In rauwe paddestoelen, zoals champignons en shii-takes, komt van nature agaritine voor. Deze stof is vooral in grotere hoeveelheden giftig voor de mens en is daarnaast mogelijk kankerverwekkend. Om deze reden raadt het Voedingscentrum het gebruik van rauwe paddestoelen af.

Verhitten is het advies

Enkele plakjes rauwe champignon, bijvoorbeeld in een salade, kunnen geen kwaad. Maar bij grotere hoeveelheden geldt het advies paddestoelen te verhitten. Door paddestoelen te verhitten, zoals bij smoren, stoven en bakken, wordt de agaritine grotendeels afgebroken."

Niet het hele bakje leegeten dus!

Toegevoegd na 5 minuten:
Leuk artikel over de champignon lees je hier (oorspronkelijk Noordhollands Dagblad, 28 april 2006): http://www.kookdiscussie.nl/t800-champignons-zijn-dus-vetbommetjes.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet al mijn hele leven rauwe champignons en heb nog nooit iets negatiefs gemerkt.
Waarschijnlijk is het gezonder om ze te bakken, zoals het bij veel zaken zo is, omdat je dan bacterieën dood, maar van af en toe een bacterie in je lichaam neemt je weerstand alleen maar toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet over bacterien, maar over giftige stoffen, Dit is niet gezond voor het lichaam. Geen min van mij overigens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die giftige stoffen zal, naar mijn mening, ook wel meevallen. Ik at al rauwe champignons toen ik nog amper kon lopen. En nu nog steeds. Als het echt kwaad kon had ik wel al iets gemerkt lijkt me...
Ik heb gehoord dat champignons zwaar onder de bestrijdingsmiddelen zitten. Daarom niet rauw eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt ongezond is het niet, maar lekker is het zeker ook niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er niet teveel van eet niet. Ik doe het al jaren.
Lekker met paturain.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet champignons niet wassen, want dan verliezen zij hun fijne smaak. Pellen/schillem met een scherp mesje. Beginnen onder het kapje en dan het vellte eraf trekken.