Kan honing bederven, is er een uiterste houdbaarheidsdatum?

Ik heb al 6maanden zelf gemaakte honing in de kast staan. Hoe weet ik of dit niet al bedorven is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
33.1K

Het beste antwoord

Bewaren van honing

Doordat de bijen de nectar indikken, bevat honing nog slechts 20% water. Hierdoor kan honing, mits goed bewaard, niet door gisten of bacteriën worden aangetast en bederven. Zo is honing onbeperkt houdbaar. De nuttige bestanddelen in honing zijn echter slechts 2 jaar gegarandeerd, gerekend vanaf de datum van oogsten. Hierna nemen de enzymen geleidelijk af, wordt de honing donkerder en verkrijgt men bakkershoning (stroop). Honing moet je koel bewaren bij een keldertemperaruur van 12° Celcius. Bewaar dus honing niet in de koelkast, want dat is te koud. Wanneer je de honing op de juiste temperatuur bewaart, gaat de honing minder makkelijk vergisten en verdonkeren waardoor de smaak sterker wordt. Honing moet je verder donker bewaren. Licht bevordert namelijk de kristallisatie. Voorkom sterke temperatuurschommelingen, want deze veroorzaken versnelde kristallisatie. Bewaar reserve potten honing het liefst in een koelbox in de kelder. Honing moet altijd luchtdicht bewaard worden, omdat honing door zijn sterke concentratie makkelijk vocht en vreemde geuren uit de buitenlucht opneemt met bederf en smaakverlies tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je de honing goed gesloten bewaart, is honing onbeperkt houdbaar.

Honing bevat geen conserveringsmiddelen. Een goede oogst honing is in principe onbeperkt houdbaar. Om te zorgen dat unieke aroma's en waardevolle bestanddelen in de honing lang behouden blijven, dient ze koel, droog, geurneutraal en donker bewaard te worden. Honing is gevoelig voor warmte. Lagere temperaturen zorgen echter voor snellere kristallisatie van honing. Veel waardevolle grondstoffen, zoals enzymen, vitaminen en aminozuren, gaan verloren bij temperaturen boven 40 °C. Optimaal is een constante bewaartemperatuur van circa 18 tot 20 °C voor vloeibare honing en 10 tot 12 °C voor crème honing. Voorts dient honing goed afgesloten bewaard te worden omdat zij vocht aan de lucht onttrekt. Zij kan hierdoor gaan gisten. Ook voorkomt het goed afgesloten bewaren dat de honing vreemde geuren of smaken overneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mits goed bewaard,tot wel 2 jaar houdbaar,niet in de koelkast maar gewoon een kelder,of kast bij 10a12 graden,en als het verkleurt,geeft niks,dat is een natuurlijk proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honing kan het best bewaard worden op kamertemperatuur (19ºC.) in een donkere en droge ruimte, in een afgesloten pot. De vloeibare honing mag iets warmer staan (21-22ºC.) dan de crème honing, maar noodzakelijk is dit niet.

Eigenlijk bederft honing niet. Wel kleurt honing in de loop van het jaar donkerder. De officiële, wettelijk bepaalde houdbaarheidsdatum van honing is vastgesteld op 2 jaar.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honing bederft niet maar gaat wel achteruit in vitale stoffen. Als de honing kristaliseert dan dan je deze au bain marie met een temperatuur van tot 60 graden weer vloeibaar maken.
Ook een idee is het om de honing voor de verwarming te zetten, dan wordt deze ook weer vloeibaar en het zal niet meer kristaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan honing komt nets aan daar zit de veel suiker in en proef het eens met een mes puntje