Waarom werken gedroogde abrikozen zo sterk op je darmen?

Zowel de biologische als de gewone.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm weet niet helemaal wat je bedoelt. Heb je dat als je een paar ons abrikozen eet. Ik heb namelijk niet het gevoel dat er een verschil is als je een paar abrikozen met wat nootjes eet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paar abrikozen, zonder nootjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gedroogde abrikozen laxeren inderdaad, maar geven
( mij ) ook veel gassen :(

Het beste antwoord

Omdat vooral gedroogd fruit veel vezels bevat is het goed voor de darmwerking.Je zult zien dat gedroogde pruimen net zo goed werken.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de blauwzuurglycosiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens een half zakje achterelkaar opgegeten, maar ik merk d'r helemaal niks van... Dus wellicht heb je 'zwakke' darmen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een experiment bevestigt deze waarnemening. Ik heb net een half zakje opgegeten en het rommelt behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waarom, maar kan wel bevestigen dat het bij mij in ieder geval flink tekeer gaat als ik er een aantal eet.

Vaak begint het al binnen het uur. Als ik er maar een paar op heb, valt het wel mee, als ik een half zakje op heb, wil je niet in mijn buurt zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vezels werken als een bezem in de darmen door het voedsel in zo'n tempo voort te bewegen dat eventuele problemen geminimaliseerd worden. Ze voorkomen verstopping en verminderen het risico van darmziekten. Omdat verschillende soorten vezels verschillende functies hebben, is het ook hier belangrijk veel te variëren. Het is niet voldoende om lepels onbewerkte zemelen aan je ontbijt granen toe te voegen. Onbewerkte zemelen bevatten namelijk grote hoeveelheden fytisch zuur, dat de opname van ijzer verhindert. Het is een goede regel om aan elke maaltijd wat vezelrijk voedsel toe te voegen.

Bronnen rijk aan vezels:
gedroogde bonen en erwten, verse sperziebonen en erwten, koolsoorten, wortels, aardappelen (vooral in de schil), spinazie, maïs, granen als haver en tarwe, gedroogde vruchten (abrikozen), verse vruchten (vooral appels, bananen en sinaasappels), pijnboompitten, sesamzaad.
Bronnen: