Rijstgerechten worden o.a. met vork en lepel gegeten. Vork links, lepel rechts.

Waarom houdt practisch iederen tijdens het eten het bestek andersom vast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Dit heeft met de Nederlandse eetcultuur te maken.
In eenvoudige gezinnen at je vroeger met je vork. Je mes was om het vlees te snijden. De lepel was voor soep of pap.
Vork werd dus rechts gebruikt,
In de meer welgestelde gezinnen werd met meer bestek gedekt en werd er daadwerkelijk met me en vork gegeten. Mes was om te snijden. Vork om mee te eten.
Het traditionele eten in Nederland bestond vooral uit aardappelen, vlees en groenten. Dit at je met je vork. Als er iets anders op tafel kwam, bleef de manier van dekken hetzelfde. Je at rijst- en pastagerechten gewoon met mes en vork.
In culturen waar meer rijst- en pastagerechten gegeten worden, gebruikt men de vork om het eten op de lepel te schuiven (bij spaghetti: draaien). Dus lepel rechts. Dit eet ook veel makkelijker, want dit soort eten heeft de neiging om van je vork te vallen. Nederlanders hebben in tussen hun keuken veel multicultureler gemaakt. Alleen het bestekgebruik is daar nog wat in achtergebleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk omdat je als je normaal met vork en mes eet , je de vork dus links hebt en daar mee eet.
Nu eet je eigenlijk met je andere voor velen de" verkeerde hand"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vork doet voor spek en bonen mee. Het is namelijk net alsof je soep eet. Dat doe je ook met de lepel in de rechterhand.
De vork gebruik je als laatste om het restje te helpen op je lepel.

Met vork en mes eten, is dit anders. Als je rechts bent, wil je met rechts "zagen". Dat gaat moeilijk met links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben ook rechts. maar met honkbal sla ik weer links. Uitzonderingen zijn dus daar gelaten.
Wellicht interessant om te weten is dat moslims wereldwijd alleen met de rechterhand (mogen) eten. De linkerhand wordt gebruikt voor andere dingen, maar niet om te eten.

Anyway, ik was vroeger zelf linkshandig en at met links en sneed met links. Op een bepaald moment heb ik mezelf aangeleerd rechtshandig te worden, hiermee ging ook de vork van de linker- naar de rechterhand. Wellicht is het zo simpel dat de meeste mensen rechtshandig zijn, dus ook bij voorkeur met de rechterhand eten?