Het zijn beide vetten Het verschil is alleen dat olie vloeibaar is. Olie is beter voor je gezondheid omdat het plantaardig is en bevat onverzadigde vetten. Zie bron hieronder voor meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord werd gestaafd met informatie van een betrouwbare site waarop werd ingegaan op verzadigde en onverzadigde vetzuren.

Andere antwoorden (10)

Friet bakken in olie is het gezondst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site staat tips over gezond frituren:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/zoeken.aspx?q=gezond+frituren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet omdat dat veel lekerder is en dan het liefst ossewit dat wordt smullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het minst gezond maar het lekkerst is het vet dat hard en wit wordt na afkoeling. Olie is gezonder.
Dus: beter voor de smaak: vet
En: beter voor jezelf/mede-eters: olie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is reeds eerder gesteld.
http://www.goeievraag.nl/vraag/consumentenbond-beweert-frites-gebakken-olie.7907
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het het beste in olie bakken door het te bruin bakken ontwikkelen zich er te veel suikers...Plantaardige olie is gezonder dan dierlijke vetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een Nederlandse reclame vinden Belgische frieteters friet gebakken in Ossewit het lekkerst.

Maar vet bestaat grotendeels uit verzadigde vetzuren , olie uit grotendeels uit onverzadigde vetzuren. En onverzadigde vetzuren zijn veel gezonder. Dus vet is lekkerder volgens sommigen, maar olie is veel gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik weet - en niet veronderstel - is dat er een twijfel is over frituren. Die twijfel is dus inderdaad te stellen als : welk van beide is het minst ongezond...

Blijkt dat het frituren in zogenaamd ossewit NIET ongezonder is dan in olie, omdat ossewit een veel hogere temperatuur baas kan. Het "rookpunt" van ossewit is 255 graden Celcius. Verder kan ossewit beter tegen het water dat de gefrituurde producten meebrengen. Tenslotte is ossewit een product dat veel meer bakbeurten aankan dan olie.

Wat ook blijkt is, dat volgens de tabellen die men ontvangt betreffende "ossewit" er enkel en alleen een allergene reactie kan zijn, wanneer iemand effectief allergisch is voor rundsproducten. Alle andere zijn een nihil.

Dus, reden waarom ik het weet en niet veeronderstel, is omdat ik net bezig ben met een onderzoek ten behoeve van export van "ossewit". Dat dient objectief te zijn - zij het alleszins wars van rapporteringen van de fabrikanten zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij bakken altijd in vloeibaar vet, het is gezonder en de smaak is echt niet anders dan in vast vet gebakken.

Maar wat ik zelf het aller grootste voordeel vind, is dat het veel makkelijker te vervangen is, met vast vet heb je veel meer werk.

Vloeibaar vet laat ik weg lopen, stuk papier erdoor, nieuw vet erin en klaar is Nielske!

Ik las ook in een antwoord dat ossewit hogere temperaturen aankan, maar boven de 180 graden moet je niet gaan frituren, dat is pas nadelig voor de smaak!
Gewoon tussen de 170 en 180 gaan bakken.

Ik werk trouwens bij een snackkraam op kermissen en grote evenementen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonnebloemolie is werelwijd één van de meest toegepaste oliën en bevat maar liefst 60-80% meervoudige onverzadigde vetten.
De kleur is transparant lichtgeel en heeft een neutrale smaak. Kan goed verhit worden en is daarom zeer geschikt om in te frituren ( 180 graden celsius ).
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, wat je zelf het lekkerste vind moet je gebruiken.