waarom is onze mayonaise veel zoeter en in andere landen zuurder?

en waarom vinden de meeste nederlanders onze zoete mayo lekkerder?is onze smaak niet gewoon aangeleerd en weten we eigenlijk niet goed meer wat we nu daadwerkelijk lekker vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Omdat wij nederlanders gek op zoet zijn, zelfs de cola en sinas zijn hier zoeter dan in het buitenland.

Ik woon net over de grens in duitsland en de duitse cola is minder zoet dan de nederlandse net als de mayonaise overigens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat ze in andere landen van mayonaise vaak andere sausjes maken zoals bijvoorbeeld dressing voor de sla. Dan is het lekkerde om een mayonaise te maken op basis van citroen dan op basis van mosterd. De Franse mensen vinden daarom biijvoorbeeld ook de hollandse mayo niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mosterd is altijd een onderdeel van mayonaise. Samen met de eidooier zorgt deze voor de binding. Er kan later extra mosterd (citroen, ansjovis etc.) voor de smaak toegevoegd worden.
Waarschijnlijk vinden de Nederlanders de zure Belgische mayonaise te zuur.
Vandaar de nederlandse versie die bereidt wordt met suiker of zoete mosterd!
Maar ook in Denemarken proefde ik zoete mayonaise.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra ik in Belgie kom, koop ik een berg potten mayo voor thuis.... veel lekkerder....
Ik lust het liefste mayonaise juist omdat die wat minder zuur en wat vetter is (kan ik wel hebben hoor :) ), en fritessaus vind ik vies omdat hij zuurder is. het is gewoon wat iemand lekker vind.

ik merk in noord holland ook het verschil met in het zuiden van het land: in het noorden gebruiken ze ook veel ketshup op friet speciaal? in het zuiden kennen ze dat aleen met curry.

Toegevoegd na 1 minuut:
die belgische mayonaise vind ik echt niet naar mayonaise smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fransen houden van zuur. Bestel daarom nooit een salade. Waarom? Waarschijnlijk omdat ze zo zuur zijn. Nee fout! Want dan zoude Nederlanders zo zoet zijn, volgens dezelfde logica. Daar klopt dus geen barst van.
Dabn zal het wl zijn, waarmee je opgegroeid bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door gewoonte. Zoet verkoopt in noord europa beter dan zuur of scherp.