Waarom slinkt spinazie zo enorm als je het kookt?

Hoe komt het dat als je spinazie kookt. Het eerst niet in de pan past. En je na een paar minuten al bijna niks meer over hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt niet alleen voor spinazie, eigenlijk voor bijna alle groenten en ook voor vlees.

Antwoorden (5)

omdat er veel vocht in zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spinazie, zoals je hem meestal koopt, zijn hele tere, vochthoudende blaadjes. Het vocht verdampt, en de struktuur van de blaadjes vallen oiv. de hitte in elkaar.
Bij de zg. wilde spinazie, die je ook af en toe ziet, zijn de blaadjes minder jong, meer uitgegroeid, en heb je dit slinken dus een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult zien dat terwijl het al kokend of bakkend slinkt er heel veel vocht tevoorschijn komt!
Spinazie bestaat voor een belangrijk gedeelte uit vocht, wat resteert na het koken zijn de geslonken bladeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je groenten heb die veel waterhoudende cellen bevat en je zou deze cellen verhitten. Dan verdamt de het vocht uit de cellen of de cellen scheuren/barsten en het vocht loopt er op deze manier uit om vervolgens nog te verdampen. Daar door slinkt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spinazie bestaat voornamelijk uit vocht.
TIP: Doe de spinazie voortaan in de wok met uitjes en knoflook! Veel lekkerder dan die natte gekookte drek.
Eet smakelijk!