waarom staat er op een verpakking altijd houdbaar tot: zie onder zijde en staat het er niet achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ook heel vaak "Ten minste houdbaar tot: zie datum". Daar heb je al helemaal niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vraag ik me ook elke keer weer af!

Antwoorden (6)

Dat heeft met het productieproces te maken. Op de lopende band een stempel via de onderkant een eenvoudiger, dan heel goed mikken op (pardon: naast) die tekst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de houdbaarheidsdatum apart op het zakje / doosje / blikje / potje / wordt gedrukt. De zakjes zijn 'kant en klaar' (meestal gemaakt vanaf de rol op het moment dat het product er in wordt geschoven), en al bedrukt met : ten minste houdbaar tot.

Die datum varieert per productie-hoeveelheid. Kan per dag zijn, week, maand, jaar, uur soms zelfs. Die wordt er verderop aan de lopende band door een andere machine op geprint. Je weet nooit 100 % precies of het op de goede plek op het zakje komt, en bovendien moet de datum goed leesbaar zijn en ook blijven tijdens het hanteren van het product.

Daarom staat de áánkondiging op een duidelijke, opvallende,l prominente plaats, zodat je hem ziet, en de uiteindelijke datum op een plek waar die ook een poosje leesbaar blijft. In de rand, op de bodem, op de dop.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de etiketten standaard worden gedrukt en de tht data uiteraard varieeren. Anders zou bij het drukken van die etiketten gelijk rekening gehouden moeten worden wanneer het product waar dat etiket op wordt geplakt wordt geproduceert. Bij productie wordt automatisch een stempeltje op de onderkant ( of een reguliere plaats ) van de verpakking geplaatst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk omdat "houdbaar tot" een tekst is die nooit veranderd, en een datum tekst wel. Voor de "houdbaar tot" tekst heb je maar een 1 simpele stempel nodig. Je kunt bijvoorbeeld een jaar van te voren kartonnen melkpakken gaan produceren met die voorgedrukte tekst. Voor de datum komt er meer bij kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel handig als het boven op staat, het valt sneller op dan de zijkant van bijv een pak melk. die kant met de datum kan dan dus naar de achterwand toe staan en je ziet het dan niet in een oogopslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de onderzijde van een verpakking atijd op dezelfde plaats door de verpakkingsmachine gaat is dat de handigste plaats om de datum die gerelateerd is aan de verpakkingsdatum te printen,bij flessen of glazen potten word deze vaak op een andere plaats gedrukt bijvoorbeeld bij flessen op de hals en bij potten op de deksel.