Hoe komt het dat iemand iets lekker kan vinden, wat een ander misschien vies vindt?

Proeven deze twee mensen bij hetzelfde voedsel dan allebei een andere smaak?
Of proeven ze dezelfde smaak maar is het simpelweg hun mening die erover verschilt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Onze smaak is een zintuig.
Dit zintuig neemt dingen waar.
De informatie hiervan wordt opgeslagen in onze hersenen.
Vooral bij kinderen komt er erg veel nieuwe informatie binnen, omdat bijna alles nieuw is.
Deze informatie wordt bewust en onbewust op geslagen in onze hersenen en onderverdeeld in : heel lekker, lekker ,
beetje lekker, vies en heel vies.
Dit is de informatie voor de rest van ons leven , maar kan met het ouder worden veranderen.
Soms gaat het met deze informatie iets mis.
Bij het waarnemen van b.v. voedsel, gaan onze hersenen vooraf een verwachting vormen over de te verwachte smaak.
Als een kind weet wat een druif is, dan verwachten de hersenen vooraf: sappig zoet en fris van smaak.
Bij het zien van een olijf , denkt het kind , ha lekker een druif, de hersenen verwachten, sappig, zoet en fruitig.
Maar bij het eten van een olijf klopt het niet meer met de verwachting van de hersenen en zal het kind de olijf uitspugen en het erg vies vinden.
Deze ervaring blijft heel lang opgeslagen in de hersenen, bij mij tot ik 63 was.
Zo gauw het niet meer klopt tussen tussen de smaak en de verwachting van de hersenen vinden we het niet lekker of zelfs vies!
Het kan ook zijn dat we teveel en te lang iets eten wat we heel lekker vinden, we zeggen dan,tegen, eten.
En vinden het ineens niet meer lekker.
Ik had dat sterk met gestoofde peertjes, jarenlang smullen en ineens, bah, vies!
Ook gebeurt het, zeker met ouder worden ,dat onze smaak verandert, signalen van ons lichaam zeggen ineens dat b.v. bloemkool niet meer goed is voor je (gal/ lever)
De taal van ons lichaam geeft dan aan wat je beter niet meer kan eten, door ineens je smaak te veranderen.
Erg belangrijk voor je gezondheid!
Zo zijn er nog veel redenen waarom we iets niet ,of juist wel lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoewel we dezelfde fysieke systemen hebben, zijn deze individueel ingesteld; Je hersenen leren in het leven om bepaalde signalen te negeren, of verzwakt te inperpreteren. Daarbij komt dat je reukzin nu eenmaal van persoon tot persoon verschilt, hoewel deze wel belangrijk is voor de smaakervaring van voedsel (Denk maar eens aan je laatste neusverkoudheid: Eten is een stuk minder smakelijk). Daarom heb je verschillende smaakervaringen tussen personen.

In de loop van je leven leer je bepaalde smaken kennen en leren je hersenen de signalen van je pappillen te interpreteren. Daarom kan het zo zijn dat je in het begin van je leven spruitjes vies vind en later niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen schijnen vlees heel lekker te vinden. Ik vind het daarentegen heel vies. Ik ontwijk de geur liefst zo gauw mogelijk. Een BBQ is niets voor mij. Ramen dicht als de buren vlees gaan verbranden.

De smaak wordt in dit geval dus beïnvloed door de wetenschap welk dierenleed er aan vooraf is gegaan.