Waarom smaken tomaten niet meer zo lekker als vroeger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te lang laten liggen :)

Het beste antwoord

Ik moet eerlijk zeggen dat ik absoluut geen verschil proef met de tomaten van vroeger en die van nu, tenzij ik de allergoedkoopste tomaten koop ; die hebben niet zo heel veel smaak, maar het zijn ook niet meer de ' waterbommen' van een aantal jaar geleden. Daar bleek door alle publiciteit blijkbaar ineens toch te weinig vraag naar te zijn. Maar de normale trostomaten en romatomaten smaken nog steeds voornamelijk naar...tomaat.

Ik denk dat het ook belangrijk meespeelt dat je eigen smaak verandert. Als kind zijn alle smaken toch nog net effe wat intenser dan wanneer je ouder wordt. Bovendien leer je als je ouder bent meer sterke en uitgesproken smaken waarderen, waardoor neutrale smaken en ' allemansvriendjes' minder er uit springen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verschil zou hem ook goed kunnen zitten in het feit dat we snel geneigd zijn alles, dus ook tomaten, in de koelkast te gooien. Als je dat doet, smaken ze wel lekker koud maar ook eigenlijk nergens naar. Tomaten horen gewoon lekker op de fruitmand, dan zijn ze op hun best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor het antwoord, ik bewaar ze trouwens altijd op de fruitschaal..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (12)

Omdat ze uit de kassen komen en ze daardoor op een onnatuurlijke manier gekweekt worden.

Toegevoegd na 1 uur:
De kassen geven de minder goede kwaliteit tomaten aan Nederland, de goede gaan naar het buitenland

Toegevoegd na 2 uur:
wel is het zo dat er tuinders zijn die ethrell gebruiken. daardoor kunnen ze tomaten groener plukken en rijpen ze vervolgens sneller.
dat zou het kunnen verklaren dat de hollandse evt minder smaken dan de buitenlandse
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze schijnen tegenwoordig ook met water geinjecteerd te worden om ze zwaarder te maken bij de verkoop, dat is vooral een makkelijke manier van winst maken als de prijs per kilo is. (ik haat die verkopersmentaliteit)

Mischien moet je ze eens bij een boer kopen, of zelf oogsten (bij een tuincentrum hebben ze kant en klare plantjes etc.) dan weet je zeker dat er niet aan gerommeld is endat het vers is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smaak van tomaten gaat snel achteruit als ze gekoeld bewaard worden (net als onder andere komkommers). Dus bewaar ze niet in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze even lekker smaken als vroeger.
Maar je moet natuurlijk geen nederlandse Wasserbomben eten. Koop liever spaanse of italiaanse tomaten.

Voor aardbeien geldt hetzelfde, nooit nederlandse kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht ik ook altijd, maar koop ze maar eens bij de turkse groenteboer! Die zijn rijper, en minder nat, en hebben veel meer smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag zou eigenlijk moeten zijn: "waarom smaken sommige (goedkope) tomaten niet meer zo als vroeger"?
Hier in Spanje smaken ze prima en als je in Nederland goede tomaten koopt, smaken ze ook prima (bijvoorbeeld Tasty Tom van AH en misschien ook van een andere super). Hoe meer zon ze krijgen tijdens het rijpen van de vruchten, hoe smaakvoller ze worden. Zo! Ik denk dat ik maar eens een tomaatje ga eten om mijn honger tot het avondeten te stillen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is je smaak veranderd, als vroeger in je jeugd was, dan kan je smaak best zoveel veranderd zijn dat het nu lijkt of de smaak anders is.
Is ook mogelijk dat je vroeger tomaten gegeten hebt, die uit een groente tuin kwamen.
Andere mogelijkheid, de tomaten die nu in de winkel liggen, worden onrijp geplukt en met zeer grote hoeveelheden gekweekt waarbij vooral de kilo-opbrengst belangrijk is .
De prijzen staan regelmatig onder druk, door import uit het buitenland.
Dus alles moet zo snel mogelijk gekweekt worden om zo snel mogelijk kilo's te plukken.
Logisch dat de kwaliteit er wel eens bij in schiet.
Zelf tomaten kweken in tuin of balkon is zeer goed mogelijk.
Kies dan voor kleine soorten die zijn meestal het lekkerst.
Neem nooit vleestomaten, die mislukken vaak buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
de soorten van vroeger zijn er niet meer,of veel te veel doorgekweekt om maar een mooie tomaat te krijgen,en eentje die lang houdbaar is.
vroeger rook de tomaat echt naar tomaat maar tegenwoordig niet meer,althans de meeste.
bijna alle tomaten in nederland worden op steenwol gekweekt,en krijgen hun voeding dmv een klein slangetje wat de voedingsstoffen erbij druppelt.
koop maar eens een tomaat in spanje of hongarije,zo bij een groentekweker,die nog gewoon in de volle grond is geteeld,die smaakt heel anders.
alleen deze landen betrekken hun zaad ook van nederlandse zaadkwekers,zodat de smaak en structuur ook langzaam veranderen.
een tomaat hoort niet in de koelkast ,hij schrikt van de temperatuurdaling,is gewend om boven de 15 a20 graden op te groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ze vroeger echt beter smaakten, vraag ik me af. Misschien in onze herinnering/beleving? Al kan ik me van vroeger ook nog wel waterige tomaten herinneren. En vleestomaten zijn nooit te pruimen geweest, vroeger niet en nu ook niet.

Gelukkig hebben we tegenwoordig de keus uit meer tomaten: Tasty Tom, trostomaten, smaaktomaten (alleen bij het ruiken ervan weet je al dat je goeie tomaten te pakken hebt!). Juist hierdoor is het nu veel makkelijker om een lekkere tomaat te vinden dan vroeger, toen de keus niet zo ruim was.

En natuurlijk zijn er nog de lichtrode, smakeloze en geurloze tomaten. Die laat ik zelf altijd links liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg ooit een rondleiding bij een tomatenkwekerij en heb de kweker deze vraag voorgelegd. Dit schijnt een wijdverbreide fabel te zijn. (Maar goed, hij lijkt me partijdig...) Ik zelf weet niet hoe ze vroeger smaakten. Vandaag de dag word ik er in ieder geval niet warm of koud van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn een hoop redenen voor.

Vroeger was een tomaat meer een tractatie dan nu.

Nu zijn er meer soorten tomaten dan vroeger. Lekkerdere, maar ook smakelozere. Je zult dus moeten uitzoeken welke tomaten wel lekker zijn.

Veel goedkope tomaten worden onrijp geplukt. Ze rijpen pas tijdens transport en opslag. Dat proef je duidelijk, overigens niet alleen bij tomaten. Ga eens naar zo'n turks winkeltje, daar hebben ze vaak andere soorten. Koop op vakantie in Duitsland tomaten direct bij de boerderij. Kijk of die lekkerder zijn.

Als je ouder wordt, vlakt je smaak af. Kijk maar naar kaas: kinderen gaan eerder voor de "zachtere" smaken, ouderen prefereren gemiddeld de uitgesprokener smaken. Dat moet wel, om ondanks je vervlakte smaakvermogen toch iets te proeven. Een niet zo uitgesproken smaak als die van tomaat valt dan al snel weg.

Rook je? Roken vergiftigt je reuk- en smaakpapillen. Rokers proeven alles net wat minder dan nietrokers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je dit zeker of is je smaakbeeld verandert,je smaakpallet verandert met de jaren en smaken lijken daardoor vlakker.
Het is niet ondenkbaar als je Nederlandse tomaten direct van de struik plukt op een warme dag dat je denkt dat deze van een heel ander soort tomaat is dan die die je in de supermarkt koopt,dit komt oa doordat de smaak voor een groot gedeelte bepaald word door oa temperatuur, een tomaat die gekoeld word (voor de supermarkt, transport)verliest een heel groot gedeelte van zijn smaak,om die smaak terug te krijgen zijn uren nodig op een hogere temperatuur dan kamertemperatuur( 25 graden)
verder is het mineralen gehalte en de samenstelling in de teeltbodem ook van belang ( oa de ec waarde).aangezien Nederlandse tomatentelers ,tomaten telen om geld te verdienen zullen ze liever een ec waarde kiezen waarbij de hoogst mogelijke produktie te halen valt dan voor een ec waarde waarbij de productie minder word maar de smaak sterker. Te meer daar de grootste groep kopers liever een mildere smaak tomaat heeft en niet extra veel wil betalen voor tomaten met een uitgesprokener smaak.
er zijn op dit moment ook experimenten bezig om tomaten te gieten met 10 % vedund zeewater waardoor een exclusievere tomaat met een uitgesprokener smaak op de markt zou moeten komen.