Waarom mag je potjes (bijv. appelmoes of doperwten), niet met een metalen lepel uitscheppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
44.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag dat dan niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tenminste, dat staat op de etiketten van de potjes vermeld. Ik doe het eigenlijk wel altijd!

Het beste antwoord

Ik heb het even gevraagd aan die aardige meneer van HAK:

Allereerst hartelijk dank voor uw vraag via de HAK website.

Wanneer het produkt met een metalen lepel uit de pot wordt geschept kan het gebeuren dat de lepel tegen de bodem tikt. Het is helaas mogelijk dat hierdoor een stukje glas loslaat van de bodem. Dit kan voorkomen worden door een houten of kunststof lepel te gebruiken.

Deze waarschuwing is dus alleen bedoeld om glasklachten te voorkomen, en heeft niets te maken met het produkt zelf. We zetten het tegenwoordig standaard op alle etiketten van onze produkten.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, maar mocht u verder nog vragen en/of opmerkingen hebben, horen wij dit graag van u.

Met vriendelijke groet,

HAK B.V.
Consumentenservice
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is me geheel duidelijk, +1. Het stond niet op blikken en potten in mijn provisiekast. Kennelijk alleen op HAK? Tja, beetje indekken tegen mogelijke claims.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh zo!
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Je mag appelmoes en doperwten gewoon met een metalen lepel uitscheppen. Er gebeurt niets met de kwaliteit als je dat wel doet. Daarbij maakt het net uit of de doperwten of appelmoes in blik zitten of in het glas.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik kan me eigenlijk ook geen chemische reactie voorstellen.

Héél vroeger hadden ze ijzeren lepels. Misschien heeft het daarmee te maken? In die tijd werd het blik ook niet gecoat, dus na openen kon het oxideren. Misschien dat dit ook met de lepes sneller gebeurde. Dus niet een probleem voor het eten, maar voor de lepel zelf. Maar dat zou dan vooral zijn in zure omgeving (wel voor appelmoes, maar niet voor doperwten gelden)

Onze lepels zijn van RVS. Hierop zit een chroomoxidelaag en in zure omgeving wordt de chroomoxidelaag mijns inziens alleen maar beter in stand gehouden.

Eerlijk gezegd denk ik dat je stelling niet klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het staat altijd op de etiketten van de potjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je die eens scannen en bij je vraag zetten? Want dan wordt het wel interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even in mijn voorraad gekeken en er staat niets over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker een potje. Een glazen potje.
Ik heb helaas geen scanner! Ik heb nu ook niet meer in huis (gisteren kwam ik op de vraag eigenlijk), maar ik zal morgen even kijken welk merk het ook alweer is, en kijken of ik het kan googlen.