Mag je de lepel in de soep laten?

mijn man wil altijd dat ik na het opscheppen vqan zelfgemaakte of blik soep de lepel eruit haal, omdat het slecht is die erin te laten zitten.
waar om is dat slecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Heel oude lepels kunnen zijn gemaakt van metalen die deels oplossen in de soep, en die niet zo goed zijn voor de mens. Zulke lepels kun je beter niet in de soep laten staan. Sommige metalen hebben een vernietigende invloed op je zenuwstelsel.

Er zijn ook heel oude lepels die van binnen van een bepaald metaal zijn gemaakt, en die zijn bedekt met een laagje ander metaal - ik weet niet welke metalen dat zijn. Soms kun je zien dat dat buitenste laagje er een beetje afschilfert. Zulke lepels zou ik sowieso al niet gebruiken, en al helemaal niet in de soep laten staan.

Alle moderne lepels hebben dit soort euvels niet. Die kun je met een gerust hart in de soep laten staan. Het enige effect is dat de soep misschien een klein beetje sneller afkoelt, maar ik betijfel of je dat überhaupt merkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk

Andere antwoorden (5)

onzin, laat hem er gerust in staan.
In de duurste, beste restaurantkeukens staan de lepels doorlopend in de gerechten/ingrediënten/soepen etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en wat betreft de horeca: soms ook iets te lang in verschillende potjes. Scheelt weer afwassen denk ik ;o(
het is onzin dat dat slecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is helemaal niet erg om een (schone) lepel in de soep te laten staan. Maar men proeft vaak even of de ( zelf gemaakte) soep goed van smaak is en dan mag de lepel niet terug in de pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nit weten waarom dat slecht zou zijn. Je eet diezelfde soep met dezelfde lepel en dat gaat toch ook gewoon goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zelf de lepel eruit halen omdat het deksel er dan beter oppast en ik de lepel dan schoon kan maken. De volgende dag gebruik ik weer een schone lepel. De pan met deksel kan je dan rustig laten afkoelen op het fornuis en als deze is afgekoeld in de koeling bewaren. Dat is een beetje een hygiënische basisregel, maar dit heeft verder niets met de lepel zelf te doen.

Voor ons is dit ook noodzaak omdat onze poes nog wel eens illegaal op het aanrecht springt en met lepel in de pan een opening heeft. Dat vind ik niet fris.