Bevat supermarktvlees toegevoegd water?

Ik hoor vaak dat aan het goedkoopste vlees in supermarkten extra water is toegevoegd om de prijs per kilo lager uit te laten komen. Ik kan er echter verdraaid weinig informatie over vinden.

Weet iemand of dit daadwerkelijk op grote schaal wordt toegepast?
En hoe je kan zien of het wel of niet van toepassing is op het vlees dat je koopt? Is het bijvoorbeeld niet toegestaan bij biologisch vlees? Moet de producent het op de verpakking melden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Een vleestechnoloog op een forum van de Vara zegt:

"De enige echte reden dat water wordt toegevoegd aan vlees, pluimvee en vis, is dat hierdoor de kostprijs van het product gedrukt wordt en zo voldaan kan worden aan de prijseisen van de supermarkten (en dus de consument). Als vleestechnoloog kan ik je garanderen dat e.e.a. niets te maken heeft met verbeterde houdbaarheid (in tegenstelling: door injectie met water treedt interne besmetting van het - van nature steriele - vlees op). Door water toevoegen en bevriezing treedt celstructuurbeschadiging op van het product en de micro-organismen in het product, waardoor deze geen schadelijke werking meer kunnen hebben. Dit principe is echter als methode niet te valideren (resultaten niet constant en niet betrouwbaar). Een bijkomend voordeel van injectie is dat de celstructuur van vlees, kip en vis deels kapot gaat en daardoor het product "malser" wordt (in de beleving van de consument). Dit wordt als drogreden aangevoerd om e.e.a. recht te praten. De ware reden voor injectie is dat vlees, pluimvee en vis relatief dure grondstoffen zijn. De supermarkten die bij producenten inkopen leggen vooraf hun verkoopprijs en winstmarge bij de producent neer. Zij moeten vervolgens maar zien dat ze het product kunnen produceren voor dat geld en er nog iets aan verdienen ook. Hierdoor wordt op grote schaal water (met hulpstoffen zoals fosfaat, zodat het water in het product "gebonden" wordt) toegevoegd. Water kost immers weinig en bij een toevoeging van 20-30% (vrij normaal in deze branche) daalt de kostprijs sterk. (...)
Overigens is men op Europees niveau druk bezig om e.e.a. sterk aan banden te leggen. De 5% regeling is hier (geloof ik zo uit het blote hoofd) een uitvloeisel van. MAAK NU NIET DE FOUT OM DE PRODUCENTEN DE SCHULD TE GEVEN. DE SUPERMARKTEN ZETTEN (AL JAREN) DE VOEDSELKETEN ZWAAR ONDER PRIJSDRUK. Dit heeft tot gevolg dat de primaire sector (boer, teler etc) als laatste schakel in de keten alle ellende op zijn dak krijgt. Kortom als Kassa ergens aandacht aan zo mogen besteden, dan is het wel de dubieuze rol, met twee agenda's, die de monopolisten van de retail spelen in het hele verhaal. Als de retail bereid is een marktconforme prijs te betalen, dan zal het gerommel met water in vlees minder worden."
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dat is een eye-opener.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me nu wel af in hoeverre dit ook gebeurt bij de keurslager en/of de biologische slager.
AWM
14 jaar geleden
Als ik wat surf over het internet, lees ik dat ze dat met biologisch vlees niet doen. Logisch, want dat hoeft niet voor een bodemprijs over de toonbank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, wie is "ze" - de biologische slagerij, of de supermarkt die ook biologisch vlees verkoopt?
AWM
14 jaar geleden
De Consumentenbond trof bij AH-biologisch vlees geen toevoegingen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig, want dat koop ik vaak! Overigens is de kwaliteit van vlees in Duitsland veel hoger dan in Nederland. Als ik hier heel gewone gehakt koop, ligt dat vaak te koken in de pan, in plaats van de braden. Ik moet mijn gehakt verdorie afgieten! Duits gehakt daarentegen ligt meteen fatsoenlijk te braden. Hetzelfde kwaliteitsverschil zie je bij andere soorten vlees. Wellicht een tip voor mensen die in de buurt van de grens wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KLopt, rota...ik heb de zelfde ervaring. Het vlees uit Duitsland is ook veel smakelijker, net even iets 'zoeter'.
Kocht ik bij een supermarkt een stukje vlees van , laten we zeggen, 12 cm, dan hield ik na het bakken pakweg 8 cm over..
Kip vd Al...koop ik niet meer, dat spatte werkelijk de pan uit, vooral als je in olie bakt.
Daar kun je ook aan zien dat er water in zit, die kip ziet er glibberig en bleek uit.
Maar, is het niet zo dat het op de verpakking moet staan, ik kan me er iets van herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel informatie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kipfilet van de Lidl (komt uit Duitsland) is zonder water. Voor supermarktkipfilet echt heel goed! Kipfilet van de AH is idd echt dramatisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had de kipfile vd aldi..waren vies glibberig en spatte vreselijk.
Zien ze er van de lidl ook echt uit , als een normaal kipfileetje?
Je koopt ze geloof ik wel in zakken van een kilo, en als ze dan niet smaken...

Andere antwoorden (2)

Van AH euroshopper's kip weet ik zeker dat er water in is toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dit is nou ook informatie waar ik van hou ;) +1
een lekker stukje vlees kan je alleen nog bij een goede slager krijgen ! a&h de dirk noem maar op als ik daar een een kipfile of zo haal en ga bakken krimpt die de helft zoveel water zit erin ! het is vaak erg droog en ook niet lekker ! dus dan maar niet ! ik haal vaak vlees bij de turkse slager ! en dat is wel goed vlees !