Waarom krijg je honger als je leest over eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg al honger als ik deze vraag lees ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Heel herkenbaar en andersom ook: als je honger hebt ziet ineens al het eten er lekker uit.

Dat laatste heeft met het hormoon ghrelin te maken. Een hormoon wat in de maag wordt geproduceerd en wat vrij komt bij honger en tijdens het eten. Het zou heel goed kunnen zijn dat bij het lezen over eten dit hormoon ook vrij komt.

Een interessant stukje hierover in de bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer iets bijgeleerd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd leuk om iets bij te leren :) Dank voor je plusje.

Andere antwoorden (6)

Ooooh, ja erg he! Heb ik ook vreselijk last van, bij het lezen over de lekkerste dingen loopt het water me soms in de mond! Dit komt doordat onze trek veelal geestelijk is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt vaak pas echt honger, als je echt denkt aan eten. Ik lees wel eens de Allerhande, vrijwel altijd heb ik daarna honger. Je bent dan zo met het begrip "eten" bezig dat je even alleen daar aan denkt. Ook de plaatjes van lekker eten, nodigen uit om ook lekker te gaan eten.

Op het werk zie je veel mensen het eten "vergeten". Ze zitten in een totaal andere wereld. Pas als je ze de kantine in drukt, krijgen ze echt honger. En op de weg er naartoe, als je het erover hebt wat je gaat eten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees ook eens over het pavlov effect. Honger is een gebrek aan voedings stoffen. Eetlust kan je opwekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het net als naar de supermarkt gaan, terwijl je honger hebt. Dan ga je zomaar allerlei lekkers kopen en zíen. Gewoon, omdat je een lege maag hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een primaire emotie is, die eigenlijk altijd aan de oppervlakte ligt om te worden 'getriggerd' door een geur, een foto, een gesprek. Met sex bijvoorbeeld werkt het net zo.
Daarom is het ook heel verstandig als je wilt afvallen, niet je hele koelkast en aanrecht vol te leggen met lekkere dingen, want dan blijf je snaaien. Hoewel ik tijdens mijn laatste lijnperiode me wel helemaal ziek heb gelezen in (light en vegetarische) kookboeken ; dan krijg je tenminste trek in gezondere dingen :lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt geen honger, je krijgt er trek in.
Honger is totaal iets anders.

Je vraag moet dus zijn: Waarom krijg je trek in iets als je erover leest?
Dat komt omdat op dat moment de stofjes in je hersenen vrijkomen die zorgen voor de lekkere trek. Het water loopt je in de mond door dat stofje.
Dat is nou eenmaal eensoort Paflov-effect dat mensen hebben.