Hoe word het aantal calorieën gemeten in voedsel?

Overal staat het op, maar hoe doen ze dat eigenlijk? Je kunt die dingen niet zien, en elk voedsel is anders. Lijkt me redelijk ingewikkeld!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/weten-mensen-calorie-tabellen-calorieen.6841
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval werken de hints die GV geeft bij het aanmaken van de vraag niet goed.

Antwoorden (3)

Ze weten hoeveel energie er in elk ingrediënt zit, en met die gegevens kun je het zo uitrekenen.

En die ingrediënten achterhalen ze weer door het te verbranden en te meten hoeveel kJ er vrij komt, dit kun je weer omreken naar caloriën...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Calorie is een oude maat die de hoeveelheid warmte aangeeft die nodig is om 1 gram water 1 graad celcius te verwarmen. Door een deel van het voedsel te verbranden kan je meten hoeveel energie er in het voedsel zit. De maat voor energie is eigenlijk Joule. Nu is dat veel werk om elke keer te moeten doen. Je moet het product bijvoorbeeld vriesdrogen zodat al het water er uit is en dan verbranden in een speciaal apparaat.

Nu bestaan voedingsmiddelen uit ingredienten en van de meeste, zo niet alle ingrediënten kan je opzoeken hoeveel energie het bevat. Zo kan je uitrekenen hoeveel energie het voedsel bevat per eenheid (bijv. 100 gram).

Dat is niet zo heel moeilijk. Je kunt dit zelf ook doen als je aan het afvallen bent. Je rekent dan uit wat je minimale energie behoefte is en je zorgt dat je minder energie binnen krijgt. Ook hiervoor kan je ingredienten tabellen gebruiken om uit te rekenen wat je binnen krijgt.

Fabrikanten zijn verplicht om de juiste gegevens te vermelden. Het is dus zeker niet zo dat ze maar gokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram koolhydraten (bv suikers) ook 4 kcal
1 gram vet levert 9 kcal.

Als je dat weet kun je zelf aan de hand van de voedingswaardetabel zo'n beetje narekenen hoeveel kcal er in zit.

Een ons suiker (pure koolhydraten) levert dus 400 kcal, terwijl een ons boter (lijkt puur vet, maar er zit nog een beetje water en eiwit in en is maar 84.2% vet) levert 761 kcal, als het puur vet zou zijn leverde het dus 900 kcal op.

Kijk maar eens op de website Calorietabel, die geeft ook aan hoeveel eiwit, koolhydraten en vet er in allerlei voedingsmiddelen zitten zoals bv broccoli, kipfilet , kaas en chips