Koud gerookte producten worden gerookt bij temperaturen lager dan 30˚C. Hierdoor blijven het rauwe producten die veelal meer bacteriën bevatten die mogelijk een voedselinfectie kunnen veroorzaken. Dit maakt koud gerookte producten, net als ongepasteuriseerde kaas, rauw vlees en rauwe groente niet geschikt voor risicogroepen. Risicogroepen zijn zeer jonge kinderen, zwangeren, ouderen (>70 jaar) en mensen met een verminderde immunologische afweer.

Ook andere koudgerookte producten als gerookte zalm, bokking en maatjesharing zijn rauwe producten die dus beter kunnen worden gemeden door risicogroepen. Zure haring is ook rauw, maar door de lage zuurgraad kunnen hier geen bacteriën in zitten. Daardoor is dit een veilig product voor risicogroepen.

Toegevoegd op 29-06-2009 20:13:48
http://wapedia.mobi/nl/Clupea_harengus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
!? Ben ik nou gek? Gerookte haring bestaat wel, die heet bokking. Maar de Hollandse Nieuwe van de markt is toch niet (koud)gerookt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn, ik dacht al. Is wel de site van Ouwehand waar dat dus gewoon op staat. Ze moesten zich schamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de minnetjes.... Ik heb alleen maar neergezet wat ouwehand hier iver zegt. 3 minuten erna heb ik het juiste antwoord erbij gezet als link.... Wilde graag weten of het idd koudgerookt was, maar in plaats daarvan krijg ik negatieve reacties helaas..... Ben wel blij dat de discussie erover oplaait.....

Andere antwoorden (6)

dat vind ik wel een rauwe vis, uitjes eet ik toch niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een maatjesharing moet verplicht een aantal uur ingevroren worden om mogelijke haringwormen te doden maar dat maakt hem niet minder rauw.Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. het is een van de rauwe vlees/vis producten die we hier eten. De uitjes waren van oudsher bedoeld om de zoute smaak van de haring te verbergen. Tegenwoordig wordt de haring bevroren bewaard en is dat niet meer nodig. Vroeger gebeurde dat in het zout en was na verloop van tijd de haring tamelijk zout. Daarom was de nieuwe haring dan ook weer een delicatesse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brrr blij dat ik nu leef en niet vroeger.
Rauwe haring is (net als kabeljauw) altijd eerst bevroren geweest, omdat dit wettelijk verplicht is (haring kan nogal eens haringworm bevatten, welke onschadelijk gemaakt wordt door de vis 24 uur diep te vriezen).

Het verschil tussen echt rauwe vis en vis die bevroren is geweest, is duidelijk te proeven als je al een tijdje rauw eet, omdat je smaak zich dan verfijnt heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rauw in de zin van niet gekookt is haring zeker, maar het is niet zomaar een dooie vis rechtstreeks uit de zee. Om haring de smaak te geven die wij zo lekker vinden, wordt ze al meteen na de vangst 'gekaakt'.
Kaken wil zeggen dat de haring wordt schoongemaakt (kop eraf, ingewanden eruit, behalve de alvleesklier. De alvleesklier wordt aangeprikt, en in deze sappen wordt de haring als het ware 'voorverteerd', Het vlees wordt zacht en de graten lossen vrijwel op. Dan wordt ze gezouten ( om te conserveren) en in vaatjes gedaan.

Wat je eigenlijk eet is dus een rauwe, in zijn eigen ingewanden voorverteerde / voorverrotte vis. Heerlijk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top-antwoord. Haring moet inderdaad fermenteren om lekker en kauwbaar te worden.
Laat dit je er overigens in vredesnaam niet van weerhouden om hem te eten! Op brie zit schimmel, yoghurt wordt gemaakt door bacteriën en ook biefstuk is het lekkerst als je hem een week laat liggen. En haring is, naast lekker, ook nog eens super-gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, nee, als het aan mij lag en het was niet zo duur at ik ze elke dag !! NU mag ik van mezelf één keer in de week twee broodjes haring (omdat het stiekum ook wel gezond is), jaarrond, en ik geniet er elke keer weer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar dit soort vragen, vooral nu de viskraam bij mij om de hoek al dicht is... En van de Albert Heijn hoef ik hem niet.
Net zoals de Zalm en Tonijn is de Haring ook een rauwe vis. Deze kun je overigens ook goed gekookt, of gebakken krijgen...