Veel mensen denken dat rietsuiker beter voor je is, omdat deze minder geraffineerd (gezuiverd in de fabriek) zou zijn. Rietsuiker is echter meestal net zo wit als bietsuiker en de voedingswaarde van beide is hetzelfde.

De geraffineerde suiker rooft als het ware de vitamines en mineralen uit je lichaam. Om dat te voorkomen kun je dus beter ongeraffineerde suiker eten (zoals Sucanat). Er bestaat ook rietsuiker die niet helemaal geraffineerd is, dan heet het ruwe rietsuiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruwe rietsuiker wordt wel geraffineerd, maar doorgaans zo’n 10% minder dan witte suiker Sucanat is ongeraffineerde, rauwe rietsuiker, en volgens Pronatec gezonder dan andere suikersoorten...
PRONATEC AG 1976, werd opgericht om gehele rietsuiker op de markt te brengen, die nog onbekend in industrielanden was.
Aan de basis lagen lange-termijn onderzoekstudies van de Zwitserse kinderarts Max-Henri Béguin. Die bewees dat kinderen die ongeraffineerde hele rietsuiker kregen i.p.v. geraffineerde, aanzienlijk minder tandbederf ontwikkelden. http://www.voedingswaar.nl/sucanat.htm

Andere antwoorden (2)

Nee, maakt echt niks uit. Het voornaamste verschil is dat rietsuiker iets vochtiger is, en wat donkerder van kleur, maar het is beide 100 % suiker zonder toegevoegde vezels of vitaminen of wat dan ook. Rietsuiker heeft alleen een wat 'gezonder' imago doordat het ook in biologische en 'mensvriendelijke' variaties te krijgen is.
De meerwaarde darvan is discutabel, want suikkerriet groeit niet in Nederland en moet dus altijd uit derdewereldlanden geimporteerd worden. Dan kan het bijvoorbeeld wel fair trade zijn, maar moet wel met het vliegtuig oid hierheen komen, wat weer uitgesproken slecht is voor het milieu, waardoor de 'bewust consumeren'- waarde weer nihil is, of zelfs negatief.
En voor de gaatjes in je tanden maakt het al helemaal niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echte rietsuiker is niet geraffineerd
en dus gezonder
maar wat je in de supermarkt koopt is gewoon witte geraffineerde suiker met karamel