Hoe lang blijven sigaren goed?

Het doosje dat ik heb gevonden komt uit het "gulden tijdperk" maar was nog dicht geseald!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn ze ooit goed geweest dan?????

Antwoorden (9)

Bijna onbeperkt. Zie genoemde site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach roken is altijd ongezond, dus dat hangt niet echt van de leeftijd van de sigaren af :)

Nu even serieus, ik was in Cuba en moest vandaar een paar sigaren meenemen voor een collega. Ik heb de makers gevraagd hoe lang de sigaren goed bleven en zijn antwoord was zeker 50 jaar.
Daarmee moet het gulden tijdperk ook wel gehaald worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sigaren zijn misschien wel lekker, maar ze zijn nooit goed.

Serieus, als je ze droog bewaart, zijn ze decennialang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt, sigaren drogen juist uit als je ze te droog bewaart. Het risico bestaat dat je na jaren droog bewaren een doosje onrookbare verkruimeldende sigaren hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, niet _te_ droog. Wel behoorlijk droog, anders beschimmelen ze of treden andere rottingsprocessen op. Vooral temperatuurwisselingen zijn funest. Indirect, dat is. Breng een koude sigaar in warme lucht, en het vocht uit de warme lucht zal op en in de sigaar condenseren. Dan denk je dat de sigaar droog blijft, maar is hij inwerkelijkheid kleddernat.
Ze blijven nul dagen goed, want ze zijn al giftig direct na fabricage. Als je 250 jaar wacht, zijn ze misschien gemiddeld 1% giftiger geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de sigaren lang in een kast in de huiskamer liggen, drogen ze uit. Ze worden dan heel breekbaar en ook de smaak wordt er niet beter op.
De folie zal het uitdroogproces niet voldoende hebben vertraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze gerust proberen. Of ze nog goed zijn, ligt er sterk aan of de verpakking goed genoeg is afgesloten om vocht binnen te houden.

Van uitgedroogde sigaren zul je niets oplopen, maar ze trekken niet lekker meer en verkruimelen, waardoor ze 'lek' kunnen raken, wat ze totaal onrookbaar (letterlijk) maakt. Als ze nog lekker roken, zou ik het gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Try before you die' zou ik zeggen...

Sigaren zijn praktisch onbeperkt houdbaar. En zeer zeker als het doosje nog dicht zit zoals je zegt. Maar zijn het gerenomeerde sigaren, of die van wat mindere kwaliteit...

Gewoon lekker met een glas Cognac (whatever) erbij en genieten maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezoek eens een echte sigarenwinkel : de kostbare cohiba's, romeo en juliettes en de dominicaanse worden allen in een vochtigheidskamer gehouden met dezelfde temp en vochtigheid. Op die manier een tien à twintigtal jaren. Zoniet :max een paar maanden zonder een humidor!(vochtigheidsdoos)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot ze in rook opgaan.