Jeuk en sneetjes in de mond na het eten van fruit

Nou zag ik onderstaand met sneetjes in de mond, nou als ik fruit eet krijg ik dus veel jeuk en ook sneetjes in mij lippen soms zelf een dikke lip, nou ben ik bij de dokter geweest en het is geen grap maar na controle zegt hij dat ik pinda allergie heb? dit lijkt mij niet juist aangezien ik alle soorten en maten pinda's kan eten.
Weet iemand wat ik heb want op deze manier kan ik namelijk geen tot nauwlijks fruit eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijstje met allergologen: http://www.voedselallergie.nl/lijst-allergologen

Antwoorden (3)

Mijn vrouw heeft ook voedselallergie voor onder andere fruit en noten. Ze is onder behandeling bij een allergoloog in Amsterdam. Een dieetist kan je daarnaast helpen om zo toch je voedingstoffen naar binnen te krijgen.

Met noten/pinda allergie goed uitkijken, want er zit heel vaak plantaardige olie ergens in verwerkt. Zonder verdere specificatie kan dat pinda olie zijn.

Maar het bellangrijkste: ga eens langs een allergoloog en laat je even goed testen en adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet waar, het is sinds een paar jaar wettelijk verplicht om de 9 meest voorkomende (en vaak gevaarlijkste) allergenen op de ingrediëntenlijst te zetten, daaronder vallen pinda en noten. Als er staat plantaardige olie, en verder niets....dan kan het geen notenolie of arachide-olie zijn, of het moet apart vermeld staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook niet waar, want het zijn 12 allergenen. En geloof me... met noten/pinda-allergie kan je beter het zekere voor het onzekere nemen. Zeker ook belangrijk te vermelden als je in een restaurant eet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet er alles van, ik spreek uit ervaring. Je kan moeilijk het zekere voor het onzekere nemen als het gaat om plantaardige olie. Je kan dat bijna niet laten staan, of je wordt wel heel erg beperkt in wat je eet. In een restaurant eten met een zeer ernstige allergie voor pinda's / noten is wel af te raden, het is mij in ieder geval afgeraden.
Fruitallergie komt vrij vaak voor. Heb je het bij alle vruchten, of alleen bepaalde? Heb je misschien een boompollenallergie, dwz hooikoorts in de late winter en vroege lente? In dat geval kan het een kruisallergie zijn. Heb ik zelf ook. Bij mij betreft het fruit dat hier aan de bomen groeit: appels, peren, kersen, pruimen, enz. Van fruit dan aan struiken groeit heb ik dan weer geen last. Pinda's kan ik ook gewoon eten.
Er blijft alleen fruit over dat dus aan struiken groeit, en meloenen, en uitheems fruit, zoals bananen, ananas, citrusvruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het bij alles ook komkommer/ meloen aardbei maakt niet uit.
weet je hier iets op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dingen die je noemt groeien allemaal hier. Heb je het ook bij bananen en sinaasappels bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En heb je last van hooikoorts?
Ik ken ook iemand en daar werd ook van gezegd dat ze pinda allergie had, maar ze kon ook geen fruit eten. Niemand wist wat ze had, dus eet ze dat gewoon niet meer.