Hoe weet een thermoskan of de drank warm of koud moet blijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grapje toch je, deze vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen grapje!

Het beste antwoord

Dat hoeft de thermoskan niet te weten. Een thermoskan is nmelijk niet een kan die actief koelt of verwarmt, maar een kan die isoleert. Met andere woorden: warmte kan er moeilijk in en uit.

Als je een koude drank in de thermoskan doet, kan warmte van buitenaf daar moeilijk bij komen waardoor de drank koud blijft.
Als je een warme drank in de thermoskan doet, kan die warmte moeilijk ontsnappen, waardoor de drank warm blijft.

Die isolatie werkt meestal als volgt: de thermoskan heeft een dubbele wand. Tussen de twee wanden, zit een vacuum. Omdat er dus geen geleidend materiaal tussen de binnenste en buitenste wand zit, heeft de drank in de thermoskan, afgezien van het deel bij de dop, geen (indirect) contact met de buitentemperatuur. Daardoor heeft warmte geen 'route' naar binnen of naar buiten, en blijft de drank op temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluitend antwoord. +1

Andere antwoorden (4)

Dat weet ie niet.

Toegevoegd op 13-06-2009 11:54:59
De temperatuur blijft wat langer 't zelfde, omdat 't geïsoleerd is. Da's alles! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een thermos kan heeft geen hersenen, dus weet niet wat warm of koud is.Maar door de dubbele wand van de fles zullen voeistoffen die in de thermoskan zitten lang hun originele temperatuur behouden,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zoals een sluis niet weet of het water nu naar links of rechts heen moet. Het is gewoon een barriere, de energie kan er niet uit (het blijft warm) en de energie kan er niet in(het blijft koud)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een thermoskan verzet zich tegen verandering van temperatuur... Hij sluit zich af van de buitenwereld, volgt de buitenwereld niet meer...

Dus warm blijft warm... Koud bestaat niet, koud is afwezigheid van warmte... Maar ok, dus koud blijft koud...