Wat is het precieze verschil tussen hand- en pers-sinaasappels?

Waarom smaken handsinaasappels niet lekker als je ze uitperst, en waarom kun je pers-sinaasappels moeilijk afpellen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Ze zijn door sinasappelkwekers anders doorgekruist. Al heel lang maken allerlei boeren gebruik van kunstmatige selectie om te kiezen welke bomen ze doorplanten. Het is dus in principe vrij simpel om elke keer de boom met de sinasappel waarvan de schil het makkelijkst losgaat en je het handigst partjes kan nemen door te planten voor handsinasappels, en de bomen met sinasappels met het lekkerste sap door te planten voor perssinasappels. Aangezien boeren dat al honderden jaren doen, en de laatste tientallen jaren erg specifiek voor de markt, is het ze gelukt om die verschillen vrij groot te laten worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Perssinaasappelen zijn als ik het goed heb malser en zoeter waardoor je sap lekkerder smaakt. Een handsinaasappel is steviger waardoor die beter te eten is zonder dat er een enorme kliederboel ontstaat.