Hoe kun je een ei het best bewaren, met du bolle kant omhoog of naar beneden?

Ik zet ze altijd met de stompe kant naar beneden in de koelkast. Maar als je ze koopt zitten ze met de puntige kant naar beneden in het doosje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (7)

Het beste kun je ze tijdens het bewaren af en toe draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n antwoord kun je dan verwachten, idd. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dan te bedenken dat ik het nog serieus bedoelde ook.
Het af en toe keren zorgt er namelijk voor dat de dooier niet naar de schaal zakt, wat een reden van bederf is.
Eh...dat maakt niks uit. Je kunt ze ook op de zijkant leggen.
Bewaar ze niet te lang, want dan bederven ze en kun je er erg ziek van worden als je ze toch eet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt niks uit.
Ik heb wel altijd begrepen dat je ze beter niet in de koelkast kunt bewaren. En zoals hiervoor al gezegd: zeker niet te lang bewaren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad veel twijfel op het WWW.

Vond deze ook wel aardig:

Bewaar eieren liefst niet langer dan twee tot drie weken op een koel en donkere plaats, in de doos in de groentela. Als u ze bewaart in het eierrekje in de koelkastdeur is er grote kans op temperatuur schommelingen en kans op condens. Condens op eieren moet altijd worden voorkomen.

Leg eieren niet dicht bij gerookte vis, knoflook of ander sterk ruikende of snel aan bederf onderhevige levensmiddelen. Eieren kunnen door de poreuze schaal heel gemakkelijk geur en smaak van dergelijke producten overnemen.

Bewaar eieren met de punt naar beneden, zo blijft de dooier het best op zijn plaats. Eieren moeten met het luchtzakje naar boven worden bewaard, anders gaat de lucht naar boven en raakt het vlies los.

Neem eieren voor het gebruik bijtijds uit de koelkast en laat ze op kamertemperatuur komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de houdbaarheid maakt het niets uit, maar tijden het bewaren zakt de dooier langzaam naar beneden. Wil je die netjes in het midden houden (bijvoorbeeld omdat je er gevulde eitjes van wilt maken) dan kun je ze 't beste af en toe omdraaien in het eierdoosje.

Daarnast is het belangrijk eieren niet bloot te stellen aan temperatuurschommelingen. Hoeft niet per se in de koelkast, maar als je ze daar bewaart, gebruik dan niet het kunststof eierbakje in de deur, maar laat ze in het eierkarton. Daarmee voorkom je dat de 'warme' windvlaag die onstaat als je de koelkastdeur opent de houdbaarheid van ''t ei beinvloedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze vraag komen allerlei zin- en onzin antwoorden. Als je een wetenschappelijke benadering wilt, lees dan Harold McGee, Over Eten en Koken.

De materialen in het ei zijn normaal gesproken bacterievrij en bevatten conserverende stoffen. Dat moet ook, want anders heeft het kuiken er niets aan.

Pas bij het koken verliest het eiwit de beschermende en houdbare eigenschap. Gekookte eieren zijn niet zo lang houdbaar.

De vorm van het ei is ook in belang van het kuiken, want perfect rond, dan kan het uit het nest rollen. Nu draait het kringetjes. Daar is over nagedacht ten behoeve van het kuiken, niet voor het bewaren.

Het maakt daarom voor de kwaliteit niet uit of je het op zijn kop bewaart of niet. Je kunt de eieren koel bewaren en dan wordt een bepaalde THT datum (zie eerdere vraag) gegaranderd. Koel bewaren kan ook in een kelder, maar ook in de koelkast. Sommige mensen preferen de koelkast niet omdat het vocht zou kunnen ontrekken of geurtjes kan opnemen. Dat laatste geldt voor meer voedingsmiddelen en kan eenvoudig worden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze gewoon bewaren in het doosje in de koelkast in de groentenlade... zelf schrijf ik wel eens met potlood op het ei de houdbaarheidsdatum... heel handig!

Wanneer een ei gaat bederven of bedorven is, ontstaat er gas in het ei. Door het ei in een kom/pan met water te leggen... en het ei blijft drijven (door het gas) is het ei bedorven. Zonder gas zinkt het ei gewoon naar de bodem.

Succes met je eieren!