Bij roetaanslag is er waarschijnlijk sprake van onvolledige verbranding van het aardgas. Het probleem moet dus zitten in de aanvoer van zuurstof... als je fornuis dat doet, zou dat kunnen komen doordat branders niet schoon zijn... waarschijnlijk zijn de vlammetjes meer geel dan blauw...
ik zou dan alle losse stukken eens uit elkaar halen, schoonmaken en goed drogen... eventueel de aanvoerbuisjes van het gas door (laten) blazen... ook moet je zorgen dat er genoeg lucht aangezogen kan worden, want dat heeft het gas nodig om goed te kunnen verbranden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

159° Celcius is het roetomslagpunt...

Zet de pan op het vuur en stook tot boven die temperatuur, dan brand je hem schoon, zo ook bij schoorstenen, maar dan heb je het gevaar van schoorsteenbrand... Dat heb je bij pannen niet, dus kan veilig...

Even op groot vuur en laat branden, het wordt letterlijk brandschoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen heb ik 't idee dat de antiaanbaklaag danwel de teflonlaag er afslijt als je 't vuur te hoog zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt v.d snelle reaktie,maar alleen heb ik er niet veel aan.misschien heb ik de vraag niet goed gesteld.Ik bedoel,dat mijn fornuis alle kookgerei zwart blakert met roet als ik erop kook.hoe kan ik dit oplossen dat het weer normaal gaat koken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardig... Net alsof je pan in de fik staat. Misschien wordt 't tijd voor een nieuwe pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nostalgia, dan is de verbranding niet goed... lekt lucht en/of de pitten zijn vies... Schoonmaken en kijken of er geen valse lucht meetrekt... schoonmaken lijkt me het voor de handst liggen...
je moet er voor zorgen dat de vlammen niet om de pan heen gaan, de pan moet dus groter zijn dan het vuur wat eronder zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt v.d snelle reaktie,maar de pan is veel groter dan de vlam.Het is een industrielle Dako fornuis,en iemand zei mij dat het om de zuurstof toevoer gaat.Is het vormen van roet te veel/weinig zuurstof?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja bij te weinig zuurstof toeveo verbrandt het gas niet volledig en krijg je roetvorming ( en kans op CO2)
Bij roetvorming denk ik vooral aan koken op hout of steenkool. Deze aanslag is redelijk gemakkelijk te verwijderen door voor het gebruik de pan aan de buitenzijde in te smeren met groene vloeibare zeep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardig… Net alsof je pan in de fik staat. Misschien wordt ‘t tijd voor een nieuwe pan.