Ben je allergisch voor eten?

En zo ja:
Wat is jouw reactie van deze allergie.

Ik ben zelf lactose-intolerant (dit houdt in dat ik niet tegen koemelk kan), ik krijg zelf geen fysieke reactie maar de reactie bouwt zich cumulatief op naar een AD/HD achtige uiting (wat weer langer aanhoudt dan de "zondiging" van het lactose vrije dieet).

Nu ben ik benieuwd, heb je voedsel allergie en wat is je reactie op de "verboden vrucht" (en ja dat is metaforisch)

Even een toevoeging: Ik had duidelijker moeten zijn: Ik heb zelf een mix van intolerantie & allergie. Mijn lichaam heeft niet het vermogen om idd melksuikers om te zetten maar doet dit met een halfslachtige poging wel, de afval stoffen (die niet "normaal" zijn) zorgen voor een allergische reactie. Vandaar dat mijn eigen reactie cumulatief is (opbouw van verminkte afvalstoffen tot een critival mass).

Eigenlijk ben ik (officieel) 40 % intolerant en 60% allergisch (voor de intolerantie).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (10)

Ik ben allergisch voor pinda's en noten. Als ik dat eet dan krijg ik jeuk rondom mijn mond en zet m'n tong op, en ook m'n luchtpijp. Als dat te snel en te veel gebeurt zal ik dus stikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe heb ik gelukkig geen enkele allergische reactie meegemaakt van voedsel, maar ik wilde toch even reageren...
Ik had namelijk begrepen dat lactose-intolerantie niet hetzelfde is als koemelkallergie. (ref. WIKI). En 70% van de volwassen wereldwijd kan niet tegen koemelk, dus eigenlijk is het normaal en heeft de 30% die wel tegen koemelk kan een afwijking, namelijk koemelktolerantie.
Mooi verschijnsel van evolutie van de mens :-)

lactose-intolerantie = het onvermogen om melksuiker te verteren.
koemelkallergie = een voedselallergie waarbij er sprake is van een ongewenste reactie op eiwitten uit koemelk door een abnormale reactie van het immuunsysteem van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand is allergisch voor eten, levende personen wel te verstaan... En als er mensen zijn die allergisch reageren op één bepaalde stof, dan kan dat natuurlijk wel en is ook altijd bekend bij die persoon... Soms zijn personen voor meerdere stoffen allergisch, dat kan ook en dat is heel lastig voor zo´n persoon...
Dan de intolerantie, dat is weer een ander verhaal, dat weten mensen vaak niet, heel vaak zelfs... En het uitzoeken waarvoor je intolerant bent is een hele moeilijke zaak... Als je het spelletje mastermind kent, dat is namelijk de methode om erachter te komen...
Ik ben aardappel-intolerant en het heeft me 25 jaar gekost om daar achter te komen... En dan ook nog is het een combinatie van geen zonlicht en aardappel, als ik de zon op het lijf heb dan heb ik geen aardappel-intolerantie en zonder zon heb ik dat wel... En aardappelpuree gemaakt van poeder is geen deel van de intolerantie... Zo complex kan het liggen...
En kom daar dan maar eens achter... De intolerantie uitte zich bij mij als een scheurtje in de lip een hele winter lang en constitutioneel eczeem in mijn kinderjaren en later ook nog... En ook out-of-body gevoel als de intolerantie aan het lichaam verschijnt...
Geen enkele arts of ander die me geholpen heeft, en ik ben blij dat ik het heb kunnen uitvinden, want het is een hele klus...

Net is net als bij een pc, die niet goed functioneert, dan kan hij beter ontploffen dan af en toe een misstapje maken, want bij ontploffen is de oorzaak heel makkelijk te vinden, maar bij een storing die eens in de paar weken even optreedt, vind dan maar eens de oplossing of de oorzaak, zoals bij een ram-geheugenchip-contact dat bij wat hogere luchtvochtigheid en of corrosie net een keer per maand de pc laat vastslaan zonder aanwijsbare reden, kom daar maar eens achter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
i know...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat had ik bij de militaire keuring... Dat was ellende... Maar werd wel afgekeurd... gelukkig...
Ik ben allergisch voor bepaalde soorten fruit. En dan met name het fruit dat hier aan de bomen groeit, dus appels, peren, pruimen, kersen, perziken, enz... In mijn geval hangt die allergie samen met mijn allergie voor boompollen. Hooikoorts heb ik alleen gedurende de bloeitijd van de hazelaar, de els, de berk en de wilg. Helaas is mijn allergie voor fruit altijd aanwezig. Het is begonnen toen ik 35 was; daarvoor nooit last.

Nu heb ik het opgegeven, maar ik heb nog wel eens een kers geprobeerd te eten. Ik kreeg meteen jeuk in mijn hele mond en een snijdende pijn in mijn keel. Tot zo'n twee uur daarna was elke keer slikken een marteling - scheermesjes.

Fruit dat niet hier groeit (banaan, sinaasappel, mandarijn, ananas) kan ik wel eten. En ook fruit dat hier aan struiken of (klim)planten groeit, zoals bessen, bramen, druiven en aardbeien.
Nou een heel verhaal.. :)

Voor mij is het duidelijk wat ik moet vermijden, maar lactose-intolerantie lijkt me heel wat lastiger... Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet tegen kaneel. Krijg ik een migraine-aanval van.
Erg lastig, want dat zit in vele soorten koekjes, deserts en ijs en natuurlijk in appeltaart :-(.
Sinds ik het weet, geen migraine-aanvallen meer gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben allergisch voor filmjölk (zweedse drinkyoghurt).
Een knallende koppijn is het resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben helaas allergisch voor verschillende dingen.

Soja zorgt bij mij voor o.a. astma
Appels versterken hooikoorts
(Rauwe) tomaten geven mij een opgezwollen keel
Koffie (ook caffeïne vrije) zorgt voor ademhalingsproblemen.
Maïs ook opgezwollen keel.

Al deze klachten zijn gerelateerd aan elkaar als je het zo bekijkt.
Wat mij vooral opvalt is dat al deze producten bij uitstek genetisch gemanipuleerd worden.
Heel vervelend ook is de opkomst van soja in elk product zo'n beetje.
Tegenwoordig zit het zelfs in kauwgom!!!???
Maar goed, ik hou er een beetje rekening mee en ik kan als ik oplet nog steeds zeer uitgebereid eten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ooit verschrikkelijk ziek geworden van mosselen...

Ik kreeg toen volgens omstanders allerlei niet/geen normale kleuren in mijn gezicht. Of ik nu allergisch ben voor mosselen weet ik eigenlijk niet, want het is vanzelf redelijk snel over gegaan. Al me al wel reden om mosselen vooral niet meer te eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb ik ook eens gehad, maar dat was een eenmalige voedselvergiftiging door 1 verkeerde. Sindsdien eet ik ze ook niet meer. Wat ben je daar afschuwelijk en lang ziek van.
Ik ben allergisch voor lucht. Erg irritant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet tegen gember. Krijg over mijn hele lijf erg jeukende rode vlekken na het eten van gember. Een vriendin van mij krijgt erge RLS (Restless Legs Syndrome) na het eten van chocola. Erg lullig voor haar want ze was een echte chocofiel! Ik heb wat dat betreft geluk, kan makkelijk leven zonder gember.