Ambachtelijk verwijst naar vakmanschap. Dat van iemand die weet hoe iets moet ook als het net anders is. Vlees is nooit even vet of mager als de vorige keer. Appels hebben nooit evenveel suiker of zijn nooit even rijp, noch onderling noch als de vorige keer.
Een ambachtsman maakt er altijd het beste van omdat hij geen procedure uitvoert, maar zijn kennis volgt en op basis daarvan intervenieert, als kleine afwijking van een basisproces.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord ‘ambachtelijk’ is niet beschermd. Iedereen kan het zo op de verpakking zetten.
Ambachtelijkheid kenmerkt zich door kleinschalig produceren, waarbij niet efficiëntie maar het product voorop staat. Producten zijn geen ‘eenheidsworst’ maar kunnen van elkaar verschillen. Dit zijn tegenhangers van de moderne, grootschalige industriële voedselproductie.
Ambachtelijke producten zijn vaak gebonden aan een bepaalde streek. Denk aan turfgestookte Friese droge worst of ‘Mestreechtse’ kalfspastei.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is de term "ambachtelijk" niet wettelijk beschermd en mag hij dus overal voor misbruikt worden.