Waarom is stokbrood zo lang?

Ooit heeft iemand bedacht een langwerpig, stokvormig brood te maken. Waarom deze vorm?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Stokbroden zijn voor het eerst grootschalig gemaakt in de 20er jaren in Wenen. Ze gebruikten stoom-ovens in broodbakkerijen. In oktober 1920 werd er een wet ingevoerd, dat de bakkers pas om 4 uur 's ochtends mochten gaan werken. De enige manier om goed doorbakken brood op de ontbijttafel te krijgen was de broden dunner te maken. En langer, anders hield je niets over.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk, omdat een stokbrood snel gevormd is en snel gebakken. Mensen eten graag vers brood, en deze vorm brood is snel klaar met een krokante korst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze vroeger de deeg om de stok draaide waardoor het een stokbrood werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het brood ontleent zijn naam niet aan het lange, dunne uiterlijk: ooit werd dit brood gebakken door een lange sliert deeg om een stok te draaien en boven een vuur te bakken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan heb je relatief veel van dat lekkere knapperige korstje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin 16e eeuw was het burgers in Frankrijk niet langer toegestaan een wapen te dragen. Om hun klanten toch enige bescherming te bieden zijn bakkers (uit commerciële overwegingen) ertoe overgegaan harde langwerpige broden te bakken, welke konden dienen als wapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Hadden ze er dan niet beter een scherpe punt aan kunnen bakken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, maar met de baktechnologie van die tijd was dit nog niet mogelijk.
"stok"brood, de naam zegt het al... En in het Frans une flute... een fluit... ook lang en dun...

Van origine, traditie en hanteerbaarheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leuke anekdote is die van twee concurerende bakkers die vochten om het deeg om als eerste een brood te bakken voor de keizerin van Frankrijk. Het trekken aan het deeg had het gevolg dat het veranderde in een lange staaf. Gezien de beperkte tijd moest het toch gebakken worden. De bakkers schaamden zich voor het resultaat, maar de keizerin zei nog nooit zo lekker brood te hebben gegeten. Vanaf dat moment werd er in Frankrijk alleen nog maar brood gegeten met deze speciale vorm. De bakkers werden vrienden en werkten voortaan samen.