Waarom eten veel mensen wel vlees van de supermarkt, maar als ze zelf een beest moeten slachten lusten ze het niet?

Bijvoorbeeld kip. Als het zelfgeplukt moet worden hebben veel mensen geen trek meer, maar als het uit de koeling van de supermarkt komt is het heerlijk.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat komt door projectie.

Als we een dier zelf slachten voelen en zien we een levend wezen. De pijn en angst die het dier heeft kunnen we door empathie zelf ook min of meer voelen.

Een biefstuk in de winkel of een kippennugget kijken je niet meer aan, laat staan dat ze nog roepen.

Een ganse geslachte kip met kop, zal om die reden eveneens moeilijker verkoopbaar zijn dan eenkip aan het spit zonder kop.

Empathie dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is te hopen van wel!
Het was in 2008 het woord van het jaar maar aangezien we nu alweer in 2009 zitten zal het wel overwaaien!

Toch bestaat er wel een wikipedia pagina over swaffelen.. Ernstig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen hypocriet zijn. Zolang ze niet aan het diertje hoeven te denken eten ze het met gemak, maar zodra het een gezicht heeft (gehad) hoeven ze het niet meer.
Maar ach ja, vlees is eenmaal zeer lekker en ik eet het graag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oeps sorry verkeerde vraag beantwoord.. Hoe verwijder ik ze?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen niet meer opgroeien op het land. De mensen zijn het niet meer gewend om dieren te slachten en als je het niet gewend bent is al dat bloed en ingewanden niet prettig om te zien. Bovendien is het zelf slachten een hele klus en kan je dus makkelijker even naar de winkel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De noodzaak voor ons om zelf onze dieren te slachten is er niet meer, het 'barbaarse' tintje is voor de meesten onzichtbaar en de associatie verdwijnt daardoor. Wanneer we het wel aanschouwen, zien we de lijdensweg en de dood van het dier en beseffen we ineens dat we een levend wezen eten (wanneer het al dood is).

In tijden van crisis is het vaak anders, dan is de noodzaak er wel en kunnen we ons wapenen tegen eventueel schuldgevoel naar de dieren toe.