Wat is een leuke activiteit voor peuters en kleuters?

Een groep dan, dus kom niet aan met papier maché, want voor je het weet plakken ze allemaal aan elkaar. Verder is alles mogelijk: crea, toneel, (eenvoudig te maken (muziek), thema's, dans, etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Bij de antwoorden op deze vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/leuk-uitstapje-meisje.7614 worden allerlei activiteiten genoemd die niet alleen leuk zijn voor een meisje van 8 jaar, waar de vraag over gaat, maar misschien ook voor jouw groep kinderen!

Toegevoegd op 11-05-2009 00:59:07
Een korte nuttige samenvatting van de antwoorden op de door mij aan jou doorgegeven vraag, mits je niet naar buiten gaat met de kinderen:

1. Kettingen of sieraden maken
2. Koekjes bakken
3. Pizza's maken
4. Appeltaart maken
5. Boekje of verhaaltje voorlezen en met de kinderen er over praten (met open vragen)
6. Een spel doen

Toegevoegd op 11-05-2009 19:41:00
Ik realiseer me nu dat je niet expliciet hebt aangegeven dat de activiteit niet buiten mag zijn. Dat maakt het aantal mogelijke activiteiten natuurlijk veel groter.

Dan vormen ook alle antwoorden op http://www.goeievraag.nl/vraag/leuk-uitstapje-meisje.7614 in principe mogelijke antwoorden op je vraag.

Of een activiteit in de praktijk mogelijk is, is dan afhankelijk van dingen als het totale aantal kinderen, het totale aantal aanwezige leid(st)ers en de financiële mogelijkheden.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boekje lezen.. zo simpel, niet aan gedacht. En pizza's bakken, verhip ja!

Andere antwoorden (5)

een groepje een k3 dans leren is vaak al onbetaalbaar leuk voor ze.
verstoppertje, tikkertje redelijk makkelijk hoor om kleuters te vermaken.

x succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Bailey eens dat een liedje altijd geslaagd is. En die kids die niet durven of kunnen zingen krijgen een instrument (of worden opgesloten in de bezemkast).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opsluiten in de bezemkast.. haha, +1. Absoluut origineel idee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harry Potter in de bezemkast?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verhip ja de bezemkast!
Ik heb vroeger gedurende enkele jaren 's zomers recreatiewerk gedaan, dat hield in dat je op werkdagen elke morgen van 10-12 met een groep van zo'n 30 kinderen tot 12 jaar opgescheept zat.

Het spel waar zij het meest dol op waren was: Commando.

Lastig uit te leggen: maar als ze het eenmaal begrijpen erg leuk spel!

De regel: de kinderen mogen het commando alleen uitvoeren wanneer de leider voorafgaand aan het commando het woord "commando" heeft gebruikt. Bij commando springen moeten alle kinderen dus springen. Als de leider vervolgens zegt en ga maar zitten, dan zijn de kinderen die gaan zitten af, er is immers geen "commando".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk al jaren met heel jonge kinderen. Het leuke van deze kinderen is dat ze eigenlijk alles leuk vinden. Dus je kunt heel eenvoudig uitgaan van de vraag: Wat vind ik leuk om met deze kinderen te doen? Je moet wel rekening houden met een aantal factoren: Eén daarvan is de spanningsboog. Kinderen van drie hebben een korte spanningsboog. Ze zijn nog niet in staat om lang met een bepaalde activiteit bezig te zijn. Als ze een kwartier bezig zijn met iets, is hun concentratie vaak op. Bij kleuters is de spanningsboog wel groter, maar ook voor deze kinderen moet er voldoende afwisseling in de activiteiten zitten of de mogelijkheid geboden worden om iets anders te gaan doen als ze geen zin meer hebben. Ook hebben ze voldoende begeleiding nodig: hoe jonger het kind, hoe meer leiding er moet zijn.
Een succesnummer vind ik: Taartjes maken van brooddeeg(meel; zout; water). Doe er leuke versieringen bij zoals: rietjes; knopen; bierdoppen; kurken; macaroni. Met deze activiteit kunnen zelfs jonge peuters vrij lang bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste kinderen in de peuterleeftijd hebben een redelijk korte aandachtsspanne, ze kunnen zich een kwartier op iets concentreren, maar daarna willen ze iets anders gaan doen. Houdt hier in ieder geval rekening mee.

Als de kinderen elkaar kennen, is het vaak zaak om de oudste/leider van het stel aan het werk te hebben, dan doet de rest van de groep snel en vanzelf mee.

Leuke dingen zijn knutselen / tekenen, met strijkkralen is ook altijd feest, op de glijbaan (als die voorhanden is), met een fietsje rijden, kleuterdansjes op mini-disco muziek zijn dingen die mijn kinderen bij tijd en wijle leuk vinden.

Je kunt ook met de hele groep naar een kinderboerderij gaan, als dat binnen de mogelijkheden ligt.