Kan ik auteursrechten retour krijgen als ik dubbel heb betaald?

Ik zal het even toelichten: Jerney Kaagman en Buma/Stemra mekkeren wel over illegaal downloaden enzo, maar ik hoor helemaal niemand over de rechten die ik over mijn vinyl LP's en singeltjes heb betaald, waar ik later de cd's van heb gekocht! En dat zijn er nogal wat! Hetzelfde product 2 maal gekocht dus, en 2 maar auteursrechten betaald.

(2 maar moet zijn 2 maal) tikfoutje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+

Het beste antwoord

het auteursrecht zit zo in elkaar dat je niet voor iedere muziekstuk een bedrag betaalt, maar voor iedere uitgave daarvan. Je kunt ook niet gewoon naar de winkel en cd's meenemen die je eerder al hebt gekocht. Je koopt het gebruiksrecht van een bepaalde uitgave, net zoals je je windows maar op één computer mag installeren.

En het is inderdaad zo dat downloaden best mag, maar niet onder voorwaarde dat je er niets commercieels mee doet, maar onder voorwaarde dat je de bestanden binnen 24 uur weer veerwijderd. Ik zal maar niet beginnen over hoe fout de opmerking "illegaal downloaden mag gewoon" is. (Ik heb niks tegen downloaden, doe het zelf met plezier overigens)

Verdere aanvulling: Van iedere geluidsdrager die je hebt gekocht mag één kopie maken, als reserve. Dat betekent dus niet dat je recht hebt op een cd omddat je de lp hebt, maar je mag je lp wel op bandje zetten. De kopieervergoediing die op lege bandjes, cd's en videobanden word geheven is een vangnet voor de opnames die op die dingen worden gemaakt terwijl de iegenaar geen originele kopie heeft en zijn een fractie van de bijdrage die je andere verschuldigd zou zijn: 14 cent in plaats van 2 euro (bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik geloof niet dat Buma/Stemra zo redeneerd. En illigaal downloaden mag best, zolang je er maar niets commercieels mee doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgeven aan derden waar onder verkoop. Voor eigen gebruik mag er in Nederland gedownload worden. Wat dus illegaal genoemd wordt, maar het in feite niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor eigen gebruik mag je alleen downloaden (zonder rechten te betalen) als je die rechten al eerder hebt betaald. Als je bijvoorbeeld muziek op vinyl hebt en die digitaal wilt hebben, is het volledig legaal om die uitvoering gratis te downloaden voor gebruik in huiselijke kring. Of je het commercieel gebruikt of niet, is hierbij niet relevant: als je de gedownloade muziek doorgeeft buiten huiselijke kring zonder er iets voor te vragen, is dat weer illegaal. Heb je muziek nooit eerder gekocht, mag je die sowieso niet downloaden zonder rechten te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig bestaat er zoiets als kopiëerheffing op harde schijven, USB's, en DVD's (waardoor deze dingen in NL duurder zijn dan in het buitenland) en kun je altijd zeggen dat je eigenlijk netjes betaald hebt.
Als jij morgen met je gitaar wat liedjes opneemt, en die op je eigen website zet, heb je grote kans dat de BUMA langskomt en je een boete geeft, omdat je inbreuk op je eigen rechten maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha zou dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het klinkt ridicuul, maar zo is het wel. De BUMA is een tamelijk blinde organisatie, die voornamelijk handig is voor de grote artiesten en de platenmaatschappijen. En volgens mij hebben die de BUMA dan ook opgericht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het al gebeurt, win je natuurlijk wel altijd als je dat aanvecht...
Tsja, de Buma/Stemra houdt er in dit opzicht nogal dubbelzijdige regels op na. kopieerheffing op lege cd's, terwijl je deze ook bv. voor foto's zou kunnen gebruiken. een reservekopie voor thuis zou mogen, maar mag je dan ook de cd in je auto draaien officieel? en wat als je cd niet meer af te spelen is? je hebt nog steeds betaald voor de rechten dus bij een vervangend produkt zouden deze niet meer geheven hoeven worden.

De Buma/Stemra zal wel oordelen dat het om verschillende opnames gaat of verschillende mixen van deze muziek, dus daarmee is het volgens hen gerechtvaardigd om overal heffing op te hanteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. En nee, dat is niet eerlijk.

Als ik jou was, zou ik muziek die ik op vinyl heb niet op CD kopen, maar ergens gratis downloaden. Als het om dezelfde uitvoering gaat waar je al rechten over hebt betaald, is dat volkomen legaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook je platen omzetten naar mp3's door een platenspeler op de PC aan te sluiten of door een USB platenspeler te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu kan dat, maar ik heb bijna al mijn vinyl zaken ook op CD, omdat ik in 1992 nog geen keus had. MP3 bestond toen nog niet.
De rechten worden betaald voor het verkochte nummer. Op basis van de verkopen wordt de artiest/schrijver/componist betaald. het maakt dus niet uit hoevaak je een bepaalde uitvoering koopt elke keer moet je (een heel klein beetje) gebruiksrechten betalen.