beoordeling muziek..

naar mijn idee raakt de muziek en artiesten van deze tijd eerder in vergetelheid dan de muziek van de 60 70 en 80's. hits van byv. 5 jr geleden hoor je amper terug, terwijl 'klassiekers' als byv. prince, queen, guns n roses, blondie, rolling stones, elvis enz enz. met grote regelmaat terug te horen zijn op de radio.. klopt dit inzicht of horen wij in 2040 de muziek van deze tijd als 'golden oldies' terug?

Toegevoegd na 2 minuten:
.. hmm, ik zie dat mijn (bovenkommaatjes) niet goed doorgekomen zijn, hoop dat mijn vraag alsnog begrepen word.. :p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn genoeg ''klassiekers'' van de laatste tien jaar die over veertig jaar nog als klassiekers gedraaid zullen worden.Maar het is niet meer zo als 30-40 jaar terug.

De muziekindustrie is zo vercommercialiseerd.lady gaga bereikt hit na hit en verkoopt miljoenen albums,en waarom?omdat de ''autoriteiten'' van mtv eerst honderd keer gaan zeggen dat het de nieuwe sensatie is en ze word honderden keer gedraaid op de radio en tv,omdat de stations meer provisie krijgen voor bepaalde artiesten.

Er staan genoeg artiesten op bijvoorbeeld youtube.Virtuozen op youtube.Maar zoals het 40 geleden ging,dat een muzikant nog op zijn muziek werd beoordeeld voordat hij aan het grote publiek werd getoond,dat gebeurd niet meer.Juist met digitale camera's en internet is er genoeg echt talent te vinden die klassiekers maken.Smaken verschillen uiteraard.

Maar er circuleren genoeg potentiele klassiekers rond,maar je moet tegenwoordig zelf zoeken,wat ook wel weer zijn charme heeft,even neuzen op youtube en je komt soms echt mooie dingen tegen.Een van mijn favorieten momenteel:Een klassieker gedaan op een blues harp..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Schiethummel;

Voor een deel klopt dit wel: omdat er nu veel meer stromingen in de populaire muziek zijn dan in de jaren '50, '60 en '70 hebben mensen veel meer keuze en zullen er minder snel superhits bij een heel groot publiek ontstaan. Het zijn immers vaak de grootste hits die het na tientallen jaren nog steeds goed doen. Toch zal het je opvallen als je oude hitlijsten van die tijden doorkijkt hoeveel tophits van toen er ook allang door iedereen vergeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even vooralle duidelijkheid: ik ben een kind van de 60ger en 70ger jaren: een tijd zonder synthesizers, computers, videoclips, en het meest 'kunstmatige' was de elektrische gitaar....

De muziek van vandaag vind ik volledig vercommercialiseerd, nageaapt en volkomen ongeïnspireerd. De teksten zijn allemaal inwisselbaar, en de sound ook - maakt een wat meer bekende artiest een geslaagde videoclip, dan zie je er gelijk 35 kopieën van : put a ring on it van Beyoncé met bepaalde kleding en danspasjes, en hoppa : allemaal dezelfde variaties-op-een-thema...

Vroegah herkende je een artiest of een popgroep gelijk, en als de muziek en vooral ook de tekst je aansprak, wilde je graag ook de volgende lp hebben. Nu zijn het cd's die (op die ene hit na) het aanhoren niet waard zijn.Dus er wordt druk gedownload, zodat je tenminste een mix op je I-pod (of hoe zo'n ding heten mag) die je graag hoort, en niet die hele rijstebrijberg van massaproductie op de koop toe moet nemen.

Een dj was vroegah iemand die plaatjes draaide, en niet iemand die gedreun zó in elkaar laat overgaan, dat je niet meer weet, welk nummer het überhaupt is.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen : Michael Jackson, Coldplay, maar ook zangers die het nu maken, grijpen terug naar muziek uit een tijd, dat er nog muziek in de muziek zat (Michael Bublé bijv), en ook Robbie Williams grijpt terug naar nummers van Frank Sinatra...

Je hoeft geen greintje talent meer te hebben tegenwoordig.
En geen geweldige stem, want de computer schaaft het allemaal bij tot eenheidsworst. En die vergeet je sneller, dan dat je hem hoort...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zit absoluut wat in! tegenwoordig is een leuke kop en bereidheid halfnaakt met billen te schudden genoeg om n superster te worden. gelukkig kent deze tijd ook goede artiesten/muzikanten die hopelijk de volgende klassiekers worden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
70ér jaren zonder synthesisers? Ken je Jean-Michel Jarre, Tomita, Kitaro, Vangelis en hun tijdgenoten niet? Onder een steen geleefd in die tijd? Nee, er zit wat in, in wat je zegt, alleen alle hersenloze deuntjes uit jouw glorie-jaren hebben we ook snel verdrongen. Herinner je je Nico Haak met Foxy Foxtrot met z'n elastieke benen nog? Ik wel, want dat was mijn eerste muzikale herinnering. Kan ik dat wissen a.u.b.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 plussen voor Nieuwsgierig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel : ja, je hebt helemaal gelijk : de synthesiser van Jarre, Kitaro en (mijn absolute favoriet!!) Vangelis kwamen toen als nieuwe ontdekking, maar het waren, als ik me goed herinner, geen absolute hits, die elke 3 kwartier op de radio langskwamen. Het was luistermuziek, waar je voor ging zitten om van te genieten, vol inspiratie, en, alweer in mijn ogen, geen commercieële ideeën om snel veel geld te maken.
En dat de Nederpop (op uitzonderingen als Ramses, Liesbeth en van Veen ed.) heel veel prut was, ben ik ook met je eens : Annie, hou jij me tassie effe fast, en meer zulks....
kromgeslagen teennagels....
Ah..talking 'bout music!
Tegenwoordig hebben we zoveel keus, vroeger hadden we toppop, countdown, de top 50 en op vrijdagnacht op de WDR, Rockpalast.
Nu hebben we TMF en MTV maar ook: internet!
De keuze is daarom reuze, helaas betekent dit ook dat je met een hele hoop crap te maken hebt die nooit het niveau van The Stones of Marvin Gaye zullen halen.
Echte goeie muziek is voor een groot gedeelte vervangen door nietszeggende dance nummers die bijna allemaal hetzelfde klinken en die dus nooit lang blijven hangen.
Dit in tegenstelling tot zo'n overbekende intro als bijv. Satisfaction.
Bovendien neigt de mens altijd een beetje naar "die goeie ouwe tijd" en halen die gouwe ouwes herinneringen naar boven (soms goeie herinneringen, soms minder goeie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... toen had je waarschijnlijk ook genoeg ééndagsvliegen, net als nu. maar n liedje wat mij nu byv. leuk klinkt, kan ik over 2 wkn helemaal beu zijn! doordat het 10x per dag voorbijkomt op de radio.. terwijl andere nummers van bijv de scorpions, rolling stones, mij nog altijd kippenvel bezorgen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens. Bij ons op het werk staat de hele dag Slam FM op, elke keer hetzelfde gebonk, ben blij dat ik vandaag vrij ben (kan ik mooi The Doors weer 'ns opzetten ;-)
Wees blij dat tijden en muziek veranderd vergelijk het eens met kleding zou je nu nog met een bloem in je haren of een baard en lange haren gaan lopen?
Veel muziek word herinnerd door herhaling nieuwe nummers hebben meer tijd nodig er zijn nu veel mensen van rond de 40 die echt nog wel een keer een gabber muziekje willen horen en in de auto Coldplay luisteren er is over een paar jaar echt wel muziek van nu wat ook dan nog leuk is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er op dat de muzikale smaak van heel veel mensen gevormd wordt tijdens hun puberteit en hun jonge twintiger jaren. Dit is de periode in je leven dat je het meeste leert en de meeste nieuwe indrukken opdoet. Je beleeft alles heel intens en koppelt de muziek van die periode aan die intense belevenissen. Zo maak je 'de soundtrack van je leven' en die is het beste gevuld in die periode.

Wat daarna komt, wordt vaak vergeleken met met wat ze toen mooi vonden.

Er wordt tegenwoordig verschrikkelijk veel hele goede muziek gemaakt, maar ook verschrikkelijk veel bagger, net als vroeger. En zowel die goede muziek als die bagger is voor iedereen beschikbaar. Alleen de absolute topnummers van 5 jaar geleden hoor je nog terug, en inderdaad, dat zijn over 30 jaar de nieuwe klassiekers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak dat je nu nog redelijk wat muziek hoort uit de 60er en 70er jaren is, dat de generatie die toen tussen de 15 en 30 was, nu de mensen zijn waar het geld zit.
Men hoopt dat ze hun singeltjes, ep tjes en lp tjes gaan vervangen door cd tjes. Er is dus een markt.
Tegelijkertijd komt er na een tijd altijd het meest tijdloze boven drijven. De rest is gedateerd en voor de vergetelheid.

In de afgelopen jaren is prachtige eigentijdse muziek gemaakt, waar zeker muziek bij is dat de tand des tijds zal doorstaan. Maar ik vermoed niet dat dit zit in de hoek van de electronische muziek.