Hoe worden de namen van personages in films en series verzonnen?

Worden de namen gewoon verzonnen en aan personages uitgedeeld. Of wordt er per personage een naam bedacht die bij het karakter past?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Namen worden in de regel verzonnen door schrijvers, soms gewoon het eerste wat er in ze opkomt, soms iets dat ze al een tijd in het hoofd hebben en dat ineens precies bij een personage past, soms iets waar ze dagenlang over nadenken, omdat ze een personage in gedachten hebben waar de naam precies bij moet passen.

Het kan ook voorkomen dat de naam van een rol wordt veranderd op last van de producer of een filmmaatschappij, uit marketingoverwegingen.

Maar ik denk dat er nooit een rijtje namen uit de kast wordt getrokken en vervolgens lukraak verdeeld over de personages.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Stel, jij schrijft een klein verhaaltje. De hoofdpersoon wordt een meisje, welke naam geef JIJ haar?

Zo worden namen verzonnen. Uit een creatieve geest en zo out of the blue.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam moet ook altijd lekker in de mond liggen:

- Mickey Mouse
- Fred Flinstone
- Pieter Post

Allemaal namen die allitererend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms zit er een grapje of verwijzing achter de naam door bijvoorbeeld de namen van een bestaand persoon door elkaar te husselen. Bijvoorbeeld de Da VInci Code zit er vol mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal per schrijver verschillen. Soms bedenkt men dat de hoofdpersoon x zal heten en schrijft men van daar een verhaal. Soms is er een personage waar de schrijver denkt daar hoort de naam x bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zijn de namen typische namen. Zoals Harry Potter. Hoeveel mensen heten Harry? Hoeveel Potters zijn er in Amerika en Engeland? Erg veel.
Ze verzinnen gewoon typische namen maar ook namen die niet moeilijk te onthouden zijn.

Harry Potter is simpel.
De hoofdrol speler in Flash Forward heet Mark Benford.
Een andere belangrijke persoon heet Demitrie Noh. Ook wel Dem genoemd.

Ze houden het dus gewoon simpel en rollend. Meestal hebben de slechterikken een moeilijkere naam om uit te spreken en vaak zegt de naam ook wat over de schurk.